artikel

Dingen die managers van hun werk houden

Organisatie

Als je acht uur op je werk zit, betekent dat niet dat je ook acht uur werkt. Ook niet als je manager bent.

Dingen die managers van hun werk houden
Ook managers werken niet aangesloten door

Managers zijn gemiddeld drie uur kwijt aan telefoontjes, e-mails en interrupties van collega’s, blijkt uit een studie van CareerBuilder. Jones Loflin, auteur van Always Growing: How to Be a Strong(er) Leader in Any Season, vindt dat dit ‘onkruid’ je ervan weerhoudt om een productieve en sterke leider te zijn. Dit zijn de meest beperkende factoren.

Werkdrempels voor managers

  • Een te vol werkschema. Je hebt het simpelweg te druk en dat beperkt alles wat je doet. Vooral in de complexere taken die leiders nu eenmaal hebben, zoals relaties opbouwen en onderhouden, strategisch denken en trends bestuderen.
  • Onvermogen om effectief te delegeren. Leiders willen vaak veel te veel zelf doen. Aard van het beestje. Vertrouw je teamleden en begin klein, met iets wat je per week een kwartier of half uurtje aan werk scheelt.
  • Niet aan continue verbetering doen. Oftewel: niet persoonlijk en professioneel groeien. Waardoor je steeds vaster komt te zitten in je status-quo.
  • Generaties stereotyperen. ‘Babyboomers zus…’ ‘Millennials zo…’ Waardoor je geen sterke teamrelaties zult ontwikkelen. Graaf wat dieper, leer mensen kennen, en je zult merken dat jij feitelijk helemaal niet zo anders bent.
  • Vergeten om terug te snoeien. Zo zijn we geneigd om steeds meer verantwoordelijkheden op ons te nemen, en bijvoorbeeld prioriteiten te stellen, maar we maken het bordje zelden leger. En, breder, processen en procedures hebben de nare neiging om ongemerkt logger te worden. Blijf altijd kijken naar gebieden waarop je kunt besnoeien. Dat creëert ruimte.
  • Voorbijgaan aan resultaten. Natuurlijk: het werk is nooit af, we moeten altijd door naar de volgende klus, er is altijd veel meer nog niet gerealiseerd dan wel. Het werkt echter bevrijdend en schept ruimte om ook te kijken naar wat wél goed gaat en wat wél is gelukt. Resultaten moeten af en toe worden gevierd.

Bron: Fast Company

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels