artikel

Agile: nooit meer slapen

Organisatie

Agility bouwt continue vernieuwing in het organisatiemodel. Grootschalige herstructureringen behoren daardoor tot het verleden. Wat zijn de basiselementen van agile?

Agile: nooit meer slapen

Sinds een eeuwigheid wordt geroepen dat we in tijden leven van rappe verandering en ongekende complexiteit, en daar valt uiteraard wat voor te zeggen. In 1935 bedroeg de levensverwachting van een grote onderneming 90 jaar, in 2010 was het nog maar 10 jaar, en het lijkt inmiddels nog minder te zijn geworden. Ondernemingen zijn zo langzamerhand verandermoe en zijn het zat om keer op keer weer met grote herstructureringen te moeten komen. Uit de softwareontwikkeling is de laatste jaren een management- en organisatiemethode te voorschijn gekomen die ervoor kan zorgen dat aanpassing en vernieuwing als constante factor in de organisatie kan worden gebouwd: agility. De resultaten van agile werken zijn vaak zeer positief: snellere en goedkopere ontwikkeling van betere producten − en blije klanten, medewerkers en aandeelhouders. McKinsey vat de essentie van agile samen in vijf kenmerken.

De kern van agile

  1. Een heldere poolster die de hele organisatie de weg wijst.
    Amazon is een gigantisch conglomeraat van zeer uiteenlopende businesses, met ruim 350.000 medewerkers. Dit hele organisme wordt bijeengehouden door Amazon’s poolster: de geobsedeerdheid door de klanten.
  2. Crossfunctionele teams die zijn ingericht op een specifieke missie.
    Deze teams kunnen heel snel worden ingezet en hebben zo min mogelijk lagen. Spotify zit in meerdere landen in twee werelddelen, heeft ruim 1600 medewerkers, is georganiseerd in crossfunctionele teams − en doet dat allemaal met slechts drie lagen.
  3. Werken met snelle iteraties.
    Er worden minimaal levensvatbare producten en diensten op klanten losgelaten, de feedback en ervaringen daarmee worden meteen verwerkt in nieuwe versies, die weer naar klanten worden gebracht enzovoort. Vuistregel: begin klein en eenvoudig, kijk wat wel en niet werkt, pas het aan, kijk weer, pas weer aan, kijk weer en ga zo door.
  4. Nieuw mensenmodel.
    De top beoefent dienstbaar leiderschap. Het topmanagement neemt obstakels weg, geeft coaching en feedback en empowert teams om binnen hun missie beslissingen te nemen.
  5. Nieuwe visie op technologie.
    Door de kracht van de cloud te benutten en gebruik te maken van zogeheten DevOps-praktijken (samenwerking tussen softwareontwikkeling en productiebeheer) kunnen bedrijven bliksemsnel op klantenbehoeften reageren. Soms zelfs in de week zelf dat de behoefte is ontdekt.

Bron: McKinsey Quarterly

Door: Ed Kerkman

Boekentip:

Reageer op dit artikel