artikel

Typische vrijdag: Oordelende Olga

Organisatie

Oordelende Olga is dol op roddelen, vooral over nieuwe of lager geplaatste collega’s.

Typische vrijdag: Oordelende Olga

In het boek Digitale Denkers aan het Werk benoemt auteur Joris Merks Benjaminsen tien typische types die je op je werk tegen kunt komen. Management Impact zet ze elke vrijdag in het zonnetje. Deze week Oordelende Olga.

Mensen als Oordelende Olga organiseren zich meestal in kleine kliekjes die buiten hun eigen groepje weinig sociale interactie hebben. Ze roddelen veel. Ze zijn vriendelijk tegen de mensen die boven hen in de organisatie staan, maar niet tegen die in de regionen onder hen. Als je nieuw bent in het bedrijf en dingen te snel probeert te veranderen zonder instemming van Olga en haar vrienden, raak je snel geïsoleerd. Olga heeft duidelijke ideeën over hoe mensen zich moeten gedragen, wat ze moeten denken en welke ethische normen ze erop na moeten houden. Als je te veel van het gemiddelde afwijkt kan zij je als zwak, arrogant, raar, lui en dom zien. Maar als je dat kunt negeren en verbinding met haar kunt maken, haar met respect behandelt en laat zien wie je echt bent, kun je aan haar voor altijd een geweldige collega hebben. Olga kan erg toegewijd zijn. Zij is goed in wat ze doet, al heeft ze soms de neiging om te lang in haar comfortzone te blijven werken. Ze oordeelt niet alleen over anderen maar ook over zichzelf en neigt daardoor naar perfectionisme.

Daardoor wordt ze nerveus als ze onder druk moet presteren. Als je haar ideeën voorlegt die fundamenteel nieuw zijn, is zij niet een van de eersten die zich achter die ideeën schaart. Zij ziet eerst de risico’s van de nieuwe ideeën voordat ze mogelijke voordelen in het vizier heeft. Maar omdat ze goed is in wat ze doet, zul je zeker naar haar oordeel willen luisteren. Er is goede kans dat haar eventuele tegenwerpingen serieuze problemen zijn die je zult moeten overwinnen. Pas alleen op: ze kan obstakels groter maken dan ze in werkelijkheid zijn, dus laat je er niet door ontmoedigen. Gebruik haar advies om je ideeën te optimaliseren en laat haar zien dat je ervoor gaat om je projecten helemaal tot het einde uit te voeren, dan win je haar vertrouwen en steun.

  • Vorige week: Harde Harry
  • Volgende week: Relaxte Raymond

Door: Joris Merks-Benjaminsen

Bron: Digitale Denkers aan het Werk

Het boek is er voor alle managers, leidinggevenden en CEO’s die millennials in dienst hebben en willen houden. De jonge professionals van generatie Y hebben unieke vaardigheden waar organisaties nog te weinig gebruik van weten te maken. Digitale denkers aan het werk laat zien hoe millennials kunnen excelleren op de werkvloer die nog veelal door oudere generaties wordt gedomineerd.

Reageer op dit artikel