artikel

Typische vrijdag met Mastermind Mario

Organisatie

In het boek Digitale Denkers aan het Werk benoemt auteur Joris Merks Benjaminsen tien typische types die je op je werk tegen kunt komen. Management Impact zet ze elke vrijdag in het zonnetje. Deze week: Mastermind Mario.

Typische vrijdag met Mastermind Mario

Mastermind Mario neemt de leiding over je zonder dat iemand het in de gaten heeft.

Mastermind Mario is erg moeilijk te herkennen. Hij is charmant en intelligent, hij is een uitstekende verhalenverteller met brede kennis, en hij is begripvol tegenover anderen. Hij kan je betoveren met een mix van vleierij en knowhow, maar die vaardigheden kan hij ook gebruiken om mensen te manipuleren en de dingen naar zijn hand te zetten.

Zijn manipulaties zijn subtiel en meestal gericht op één specifieke persoon, meestal hebben anderen het niet in de gaten. Hij is een geweldig creatieve denker. Maar hij kan zo ingenomen zijn met zijn eigen ideeën dat hij er zich niet om bekommert of ze wel haalbaar zijn. Als hij je zover krijgt dat je aan zijn ideeën werkt, zul je altijd kritisch moeten bekijken of datgene wat hij van je vraagt ook echt kan worden gerealiseerd of niet. Maar zijn ideeën kunnen fantastisch zijn. Mario is rustig, sereen, warm, vriendelijk en attent, wat hem enorm bedreven maakt in het verkopen van zijn ideeën. Hij is erg overtuigend in functies waarin er direct contact is met klanten en kijkt vaak op een inspirerende manier vooruit. Maar in de details van de uitvoering is Mario minder geïnteresseerd.

Hij heeft dus mensen om zich heen nodig die zijn ideeën tot leven brengen. Hij tolereert het nauwelijks of niet als je zijn ideeën publiekelijk in twijfel trekt. Hij wordt graag bewonderd. De illusie van zijn oneindige wijsheid kan mensen in het bedrijf zelfs helpen motiveren om fantastische dingen voor elkaar te krijgen. Laat jezelf inspireren door zijn ideeën en leer van je gesprekken met hem, terwijl je tegelijkertijd kritisch blijft beoordelen wat hij zegt. Doe voordat je hem belooft om een van zijn ideeën uit te voeren even een stapje achteruit om de haalbaarheid ervan te beoordelen en de taken af te wegen tegen je andere prioriteiten. Zeg niet zomaar ‘ja’ uit enthousiasme of fascinatie.

Door: Joris Merks-Benjaminsen

Het boek: Digitale Denkers aan het Werk

Het boek is er voor alle managers, leidinggevenden en CEO’s die millennials in dienst hebben en willen houden. De jonge professionals van generatie Y hebben unieke vaardigheden waar organisaties nog te weinig gebruik van weten te maken. Digitale denkers aan het werk laat zien hoe millennials kunnen excelleren op de werkvloer die nog veelal door oudere generaties wordt gedomineerd.

Reageer op dit artikel