artikel

Typische vrijdag: Relaxte Raymond

Organisatie

In het boek Digitale Denkers aan het Werk benoemt auteur Joris Merks Benjaminsen tien typische types die je op je werk tegen kunt komen. Management Impact zet ze elke vrijdag in het zonnetje. Deze week: Relaxte Raymond.

Typische vrijdag: Relaxte Raymond

Relaxte Raymond is liever lui dan moe: hij gaat dingen uit de weg die veel moeite kosten.

Relaxte Raymond heeft een makkelijk karakter. Hij is de laatste die binnenkomt en de eerste die weggaat – tenzij er drank in het spel is. Alles wat tot extra werk kan leiden, zoals een verandering van de bestaande processen, zet hem in de alarmstand en kan ertoe leiden dat hij plannen saboteert door weliswaar ‘ja’ te zeggen maar niets te doen. Als je met een nieuw idee naar Raymond stapt en hij zegt ‘Ik weet niet of dat gaat werken’ bedoelt hij eigenlijk: ‘Het zou een prima plan kunnen zijn. Maar het klinkt als veel extra werk, dus ik kan het maar beter zo snel mogelijk afserveren!’ Geluk bij een ongeluk is dat Raymond relaxed en vriendelijk is, dus hij zal geen actieve pogingen ondernemen om je te dwarsbomen bij het uitvoeren van je ideeën. Hij kan je zelfs nuttige adviezen geven als hem dat niet te veel moeite kost. Verwacht echter niet van hem dat hij er verder veel moeite voor gaat doen.

Raymond is sociaal en vriendelijk. Hij is vaak degene die het feestje op gang brengt bij recepties en evenementen, dus hij is vaak de man die de bedrijfscultuur injecteert met plezier. Probeer dat te appreciëren in hem. Als je met hem luncht, zul je merken dat hij een rustgevende invloed heeft op mensen. Maar verwacht op andere gebieden niet al te veel van hem. Als je echt iets van Raymond gedaan wilt krijgen, moet je hem daar vaak een paar keer toe aanzetten. Als je dat consistent blijft doen zal hij uiteindelijk altijd doen wat je vraagt, zeker als hij je aardig vindt. Maak er een gewoonte van om het werk dat hij je aanlevert te dubbelchecken. Hoewel Raymond goed kan zijn in zijn werk, let hij niet altijd goed genoeg op om perfecte output te kunnen leveren, en soms kan hij fouten proberen te verdoezelen.

Door: Joris Merks-Benjaminsen

Het boek: Digitale Denkers aan het Werk

Het boek is er voor alle managers, leidinggevenden en CEO’s die millennials in dienst hebben en willen houden. De jonge professionals van generatie Y hebben unieke vaardigheden waar organisaties nog te weinig gebruik van weten te maken. Digitale denkers aan het werk laat zien hoe millennials kunnen excelleren op de werkvloer die nog veelal door oudere generaties wordt gedomineerd.

 

Reageer op dit artikel