artikel

Building Tribes – Ikigai

Organisatie

Ikigai, een oud Japans begrip dat zijn opmars maakt in westerse kring van organisatie en bewust leiderschap. Het is moeilijk het begrip Ikigai goed te vertalen. Het woord is een samenstelsel van twee Japanse woorden: ikiru dat betekent ‘leven’ en kai dat ongeveer wil zeggen ‘de realisatie van je dromen’. Samen betekent het dan zoiets als ‘je diepere levensdoel’.

Building Tribes – Ikigai

Hieronder zie je het Ikigai model. Om je Ikigai te vinden, start je met jezelf de volgende vragen te stellen:

Waar houd je van?
Waar ben je goed in?
Wat heb je de wereld te bieden?
Waarvoor kan je betaald krijgen?

Kijk je naar het model, dan zie je dat als een van de vier domeinen overheerst, daar een bepaalde gemoedstoestand uit voortvloeit, waarin sprake is van een gemis. Zoals voorspelbaar met een Japans model is het de balans tussen de velden die voor Ikigai zorgt.

Nu zou je snel het model kunnen bekijken en invullen en klaar is Kees, Ikigai gevonden. Dat is de efficiënte westerse approach. In Japan gaat dat wat meer slow. Ikigai is niet alleen maar op werk gericht maar gaat echt meer over spirituele heelheid en roeping. Het is bijna een levenstaak om je Ikigai te vinden. Voor Japanse ouders is opvoeding erop gericht bij te dragen aan het vinden van Ikigai door hun kinderen.

Het Ikigai model

Het Ikigai model

Wat ik mooi vind in dit Ikigai model is dat het pragmatische – je moet wel verdienen – en duurzaamheid – wat heeft de wereld nodig – geheel harmonieus naast elkaar zet en één maakt met je passie en kwaliteiten. Een interessant model bij loopbaanbegeleiding en om met elkaar uit te wisselen in leiderschapsontwikkeling.

En wat mij betreft… zou je ook regelmatig de vraag kunnen stellen of een bedrijf of organisatie zijn of haar Ikigai wel op orde heeft. Een variant op de totemvraag… waartoe, waarvoor, waarheen, met welke spirit.

Door: Danielle Braun

Danielle Braun

Danielle Braun

Dr. Danielle Braun is corporate antropoloog. Zij reist over de wereld om van tribes overal op de wereld te leren van wat we al weten. Hoe we tribes vormen, organiseren en veranderen. Die kennis vertaalt ze naar wijze lessen voor in de boardroom en op de werkvloer. Na het prijswinnende boek ‘de Corporate Tribe’, schreef ze het boek ‘Building Tribes – reisgids voor organisaties’, samen met Jitske Kramer. Op 14 november kan je haar verhalen horen op het event Building Tribes.

Reageer op dit artikel