artikel

Bereid u voor op de ‘Generatie C’

Persoonlijke groei

De opkomende 'connected generatie' gaat het business- en consumentenlandschap compleet veranderen. Hoe bereidt de manager zich voor op de generatie C? Een doorkijkje naar de nabije toekomst aan de hand van Booz & Company-analisten Roman Friedrich, Michael Peterson en Alex Koster.

Bereid u voor op de ‘Generatie C’

Het zijn realisten en materialisten. Ze zijn liberaal, zij het niet per se progressief. Ze zijn reislustig, maar blijven langer bij hun ouders wonen dan ooit. Veel van hun sociale contacten verlopen via internet, waar ze ongeremd hun mening geven. Ze groeien op met Harry Potter, Barack Obama en ‘iAlles’ (iPod, iTunes, iPhone, iPad).

Ze heten de generatie C – met de C van Connected, Communicerend, Contentgericht, geComputeriseerd en Communitygericht – en al in 2020 zijn ze alomtegenwoordig. Generatie C’ers zijn de eerste generatie die nooit een andere realiteit heeft gekend dan een wereld die wordt ontsloten door internet. Ze gebruiken van jongs af aan smartphones – al texten ze liever dan dat ze bellen.

In westerse landen omvat deze generatie iedereen van na 1990 die na de millenniumwisseling ging puberen, in de BRIC-landen alleen de stedelingen uit dit cohort. Binnen tien jaar, in 2020, bestaat 40% van de VS, Europa en de BRIC-landen uit generatie C’ers, en 10% van de rest van de wereld. Het is dan wereldwijd het grootste consumentencohort. Hun verknochtheid aan technologie, vertrouwen in mobiele communicatie en de drang om verbonden te zijn met grote netwerken van familieleden, vrienden, collega’s en mensen met dezelfde interesses zal de manier waarop we werken en consumeren ingrijpend veranderen.

Alles komt goed
Booz & Company-analisten Roman Friedrich, Michael Peterson en Alex Koster verwachten al in 2020 heel mooie dingen van de generatie C: de opkomende jonge middenklasse zal wereldwijd voor voorspoed en economische groei zorgen. Gesteund door betere regelgeving, een afnemende behoefte aan privacy en betere bescherming van intellectueel eigendom.

De impact van generatie C op tal van branches zal volgens de Booz-deskundigen net zo groot zijn als ooit die van de Industriële Revolutie. Alleen gaat het dit keer veel sneller, en bijna niemand heeft in de gaten wat er staat te gebeuren. Vooral de volgende branches zullen straks op hun grondvesten schudden:

  • Telecommunicatie

Naarmate cloudcomputing toeneemt, zullen aanbieders van telecom, IT, technologie en internetdiensten zich meer en meer op elkaars terrein gaan begeven. Consumenten gaan zich afkeren van traditionele telecomaanbieders. Traditionele telecompartijen zijn daar niet klaar voor. Ze focussen op het behoud van huidige inkomstenbronnen, zoals telefonie, niet op het ontwikkelen van nieuwe inkomstenbronnen en het openbreken van nieuwe markten. De mensen van Booz zien drie kansen:

  1. het aanbieden van een next-generation infrastructuur (universele breedbandtoegang) in de westerse wereld,
  2. het veroveren van de enorme markt van nog niet-aangesloten mensen in opkomende economieën en
  3. kansen grijpen in andere branches.
  • Gezondheidszorg

Hier gaan consumenten online een deel van de macht overnemen. Ze reviewen ziekenhuizen, artsen, medicijnen. Ze zetten user-generated diensten op met medisch advies. Digitale diagnose krijgt een enorme boost, wat de zorgkosten gaat drukken. Digitale gezondheidsmonitoring wordt gemeengoed, en medische R&D krijgt meer inbreng via crowdsourcing. De individualisering van de zorg zal leiden tot nieuwe verzekeringsmodellen.

  • Detailhandel

Zowel bij virtuele als offline aankoopbeslissingen, in de winkelstraat, worden real-time peer reviews doorslaggevend. Sociale netwerken worden essentieel voor het merkbewustzijn en  klantvoorkeuren, iets wat nu al te zien is. De elektronicabranche gaat terrein verliezen, omdat steeds meer in de cloud draait en dus ook daar wordt aangeschaft. Crowdsourcing wordt ook in de detailhandel een belangrijke bron van productinnovatie. Er ontstaan nieuwe verdienmodellen, op basis van nieuwe partnerships tussen producenten en winkeliers.

  • Reiswereld

Het aantal zakenreizen neemt af, doordat vaker gebruikt wordt gemaakt van alternatieve (online) vergadermethoden. In de recreatieve reiswereld zijn traditionele intermediairs nu al op hun retour. Reizen wordt individueler. Het concept ‘afstand’ krijgt andere dimensies als reizigers straks hun bestemmingen vooraf alvast geheel in 3D kunnen verkennen. Ook in de auto zal de digitale wereld steeds verder doordringen. Denk aan informatie over de omgeving onderweg, sensoren voor die slaperigheid en dronkenschap signaleren, of vereenvoudiging van het onderhoud aan de auto dankzij diagnose op afstand.

Trek nu je plan
Hoe bereid je je op de generatie C voor als bedrijf? Kijk vooral verder vooruit dan een paar jaar, is de boodschap van Booz & Company. Het is essentieel dat de strategie voor de langere termijn (10 à 15 jaar) tegen het licht wordt gehouden, willen het businessmodel en de waardeketen geen averij oplopen.

Executives moeten nu al gaan inventariseren welke capaciteiten en arbeidspotentieel ze het komende decennium (en daarna) nodig hebben. Maak aan de organisatie als geheel duidelijk welke veranderingen op komst zijn. De kans is groot dat er mensen in de organisatie rondlopen die de veranderingen momenteel al ervaren en ze niet als bedreiging zien. Dat zijn mensen die je kunnen helpen om ze te integreren in het businessplan van je organisatie.

(Bron: Roman Friedrich, Michael Peterson en Alex Koster in Strategy+business)

Reageer op dit artikel