artikel

Excelleren kan niet op de automatische piloot

Persoonlijke groei

Door te werken vanuit je eigen kwaliteiten en de dingen op jouw manier te doen, leg je je hart in je werk en word je geen robot.

Excelleren kan niet op de automatische piloot

Menig manager laat zich wegsturen met klussen die nu eenmaal gedaan moeten worden, gebruikmakend van competenties die nu eenmaal van hem gevraagd worden. Dit is immers wat hoort bij zijn taak- en functieomschrijvingen. Op enig moment is hij aangenomen om dit te doen en is hem het vertrouwen gegeven dat hij hiervoor de juiste kwaliteiten bezit.
Herkenbaar? Goed beschouwd word je zo een soort ‘aangeklede robot' die zo goed mogelijk probeert te voldoen aan wat de organisatie of het bedrijf van hem verwacht. Je wordt als een robot bestuurd door de organisatie die aan de knoppen draait. Die bepaalt wat en hoe jij het moet doen.
Je gaat mee in een ‘u vraagt wij draaien'-systeem en het kan niet anders dan dat dit wringt met datgene dat je te bieden hebt met jouw unieke kwaliteiten. Je doet wel wat je aardig goed kunt, maar je legt je eigenheid er niet (voldoende) in. Dit maakt je mat en werkt middelmatigheid in de hand. Of het werkt een burnout in de hand, omdat je jezelf forceert in een harnas dat niet past.

Kern van het probleem
De kern van het probleem is dat je een ander de leiding geeft over jezelf en daarmee je eigen uniek-zijn opgeeft.
Juist door het inzetten van jouw kwaliteiten ervaar je het meest plezier en voldoening in je werk.  Dit maakt dat je kunt excelleren en in de aangename energieke stand komt die maakt dat je er vol voor gaat! Dat is fijn voor jezelf én het biedt tegelijkertijd een grotere toegevoegde waarde voor de organisatie.
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je eigen doelstellingen ook gaat bedenken omdat die zo leuk passen bij talenten. Dan word je een soort ongeleid projectiel die in een organisatie zijn eigen gang gaat. De uitdaging is om juist de organisatiedoelen te bereiken met het inzetten van je talenten.
Met een paar kleine aanpassingen kan je werk al een enorme vlucht nemen.  Veel mensen denken dat ze hun werkwijze volledig moet aanpassen en allerlei vaardigheden moeten ontwikkelen  om dit voor elkaar te krijgen en schrikken er daarom van terug. Maar het enige dat je hoeft te doen is aan je werk toevoegen wat je al heel erg goed kunt; namelijk jouw kwaliteiten!

Vijf stappen
Met deze vijf stappen kun je jezelf een enorme positieve boost geven:

1.  Pak een klus die nu op je bordje ligt. Schrijf voor jezelf op wat er hier van je verwacht wordt en hoe je dit normaal zou aanpakken. Het is bijvoorbeeld je taak om iedereen dit jaar de beoordelen. Normaal kijk je naar de resultaten die je medewerkers hebben gehaald,  informeer je op een aantal plekken naar het functioneren van je medewerkers en voeg je hier je eigenbeeld aan toe. Je zet dit in het beoordelingsformulier en vertelt hierover in een individueel gesprek.

2. 
Bepaal welke van jouw kwaliteiten een meerwaarde kan hebben voor deze klus.  Stel dat je de kwaliteiten ‘spontaan' en ‘ doelgericht' zijn.

3. 
Kijk wat je anders kunt doen in je aanpak als je volledig gebruik maakt van deze kwaliteit. Als je je spontaniteit wilt inzetten kun je er voor kiezen om kort je eigenbeeld te vormen en juist het gesprek met de medewerker te gebruiken om een gezamenlijk juist beeld te vormen. Als je je doelgerichtheid wilt inzetten, kun je er voor kiezen om het beoordelen van afgelopen jaar kort te houden en samen te kijken welke doelen voor volgend jaar van belang zijn en te kijken wat iemand hiervoor nodig heeft.

4.  Ga het doen. Heb het lef om het anders te doen. Meestal moet je er een drempel voor over. Als je die eenmaal over bent, wordt het leuk en gaat het bijna als vanzelf.

5. Kijk terug naar wat het je heeft opgeleverd aan resultaat en positieve energie. Door te kijken naar je persoonlijke rendement, dwing je jezelf te bekijken of het de volgende keer weer de moeite waard is om de drempel (het drempeltje?) over te gaan.

Bron: Callista Roelofs, WaanBrekers.

Boekentip
Managen = Gewoon Doen. Praktische ideeën voor de chef, manager, akela, teamleider, baas en projectmanager

Reageer op dit artikel