artikel

De kunst van het vragen stellen

Persoonlijke groei

Door goede vragen te stellen, haal je meer uit persoonlijke of zakelijke gesprekken. Zes adviezen.

De kunst van het vragen stellen

1. Stel geen meerkeuzevragen
Soms bij spanning ben je geneigd tot veel praten om die spanning te verbergen. Je gaat dan 'multiple choice' vragen te stellen die de ander het antwoord in de mond leggen. De oplossing is simpel: tijdig je mond houden, dus de vraag beëindigen bij het vraagteken. Sta je respondent toe na te denken (zelf moet je dan wel die vervelende stilte kunnen doorstaan).
De kans een doordacht antwoord te krijgen, is groter bij 'Wie'- , 'Wat'- , 'Waar'- , 'Wanneer'- , 'Waarom'- en 'Hoe'-vragen. 

2. Ga niet vissen naar een antwoord
Een echt 'slechte' vraag is een vraag waardoor de respondent het idee krijgt dat je uit bent op een bepaald antwoord. Dat maakt jou in zijn ogen verdacht en niet objectief. Als je bevestiging zoekt van iets dat je vermoedt, stel dan daarover een directe en objectieve vraag.

3. Interumpeer zo nodig met een vraag
Goede journalisten weten te voorkomen dat het gesprek te veel afdwaalt door er met een vraag tussen te komen. Een beleefde interruptie plaatsen, is een effectief middel om het gesprek te controleren.

4. Pak 'non-antwoorden' aan
Soms draait de respondent erom heen en geeft met opzet een vaag of ingewikkeld antwoord. Als hij is uitgepraat, stel dan een directe vraag: ''En hoeveel gaat dat dan per maand kosten?". Of stel de vraag opnieuw al dan niet verstopt in een andere vraag of gesteld in andere bewoordingen. 

5. Vat het antwoord kort samen
In het geval dat je het antwoord niet duidelijk vindt, vat het dan in je eigen woorden samen. De respondent reageert dan met een (korte en krachtige) bevestiging of preciseert met wat extra detaillering.

6. Schaam je niet
'Niet gestelde vragen zijn de slechtste vragen'. Het is zinloos te pretenderen dat je iets weet, terwijl je het in werkelijkheid niet weet. Je hebt immers de bedoeling informatie te verzamelen, niet om de ander te imponeren. 

Bron: Sigma gebaseerd op  fastcompany.com

Reageer op dit artikel