artikel

Delegeren doe je zo

Persoonlijke groei

Hoe te te delegeren zonder kleerscheuren? Aan delegeren ontkom je niet in een beetje onderneming. Doe het op zo'n manier dat je jezelf niet in de vingers snijdt. Delegeertips van het Britse HR-bureau The Mind Gym.

Delegeren doe je zo

Delegeren doe je zo:

  • Zorg voor een goed fundament
    Informeer je mensen grondig en betrek ze er volledig bij. Leg uit wat de taken en doelstellingen zijn. Stel daarna vragen om je mensen te helpen plannen. Welke problemen zou je kunnen tegenkomen? Wie zou je er nog meer bij betrekken? Vraag om een korte samenvatting om te controleren of het kwartje echt is gevallen. Alleen ‘oké ik snap het' is niet genoeg.
  • Kies zorgvuldig
    Kies zo veel mogelijk voor projecten waarbij als het goed is niets mis kan gaan (het implementeren van een nieuw mailsysteem, een verhuizing).
  • Blijf betrokken
    Delegeer je favoriete projecten niet voor honderd procent. Verdeel het werk in ‘persoonlijke taken' (= jij) en ‘praktische taken' (zij). Zij lichten de nieuwe begroting toe. Jij de nieuwe visie.
  • Zoek de juiste man of vrouw
    Let op zowel ervaring als zelfvertrouwen. Een onverschrokken beginner maakt fouten doordat hij gaat rennen voordat hij kan lopen. Een onzekere expert wil continu aanmoediging. Zoek een zelfverzekerde expert – of doe het zelf.
  • Deel de lasten
    Natuurlijk hebben degenen waaraan je delegeert steun nodig, maar die hoeft niet allemaal van jou persoonlijk te komen. Bied begeleiding aan en geef feedback, maar bespaar tijd door hulpmiddelen beschikbaar te stellen (handboek, blogs) en een mentor aan te stellen die mensen op het goede spoor houdt.
  • Wees voorzichtig
    Dubbelcheck of het gerechtvaardigd is dat je iets delegeert. Jezelf vrijmaken voor projecten die de business verder brengen, eens een keer andermans ster laten stralen, werk matchen met wat specifieke medewerkers in huis hebben: oké. Maar pas op voor luiheid. Als het je relaties of reputatie kan schaden, is delegeren geen goed idee.
  • Leer ervan
    Gaat er iets fout, help dan om het snel te repareren en de schade te beperken. Bespreek daarna wat jullie (aan beide kanten) de volgende keer anders zullen doen. Jij hebt net zo veel te leren als zij.
  • Denk twee keer na
    Gaat het om een prestigieus project dat jou persoonlijk een kans biedt om een goede beurt te maken bij je leidinggevenden? Niet uitbesteden. Zelf doen.

Bron: Management Today maart 2013.

Boekentip
Managen = Gewoon Doen.

Reageer op dit artikel