artikel

Een vraag die maar weinig managers stellen

Persoonlijke groei

Creëer een werkomgeving die je mensen stimuleert, schrijft Marianne Schutten van Employee Dynamics.

Een vraag die maar weinig managers stellen

Demotivatie en frustratie bij je werknemers ontstaat vaak als ze worden geremd in hun werk en in hun productiviteit. Dus als ze geremd worden om het beste van zichzelf te geven. Het kan zijn dat ze niet goed weten wat er van hen wordt verwacht of weinig vrijheid ervaren om zelf besluiten te nemen. Misschien missen ze bepaalde informatie om hun werk goed uit te voeren of krijgen ze weinig ondersteuning van andere teams. Het kan verschillende oorzaken hebben.
Als je werknemers lange tijd gefrustreerd zijn dan worden ze uiteindelijk onverschillig. De prestaties gaan omlaag en je meest gemotiveerde en betrokken medewerkers kiezen ervoor om je bedrijf te verlaten.

Om bevlogen te raken moeten werknemers in staat worden gesteld om het beste van zichzelf te geven. Er moet een werkomgeving zijn waar niets ze in de weg staat om bevlogen te raken. Jij als manager kan die omgeving creëren. Daarvoor moet je weten wat je mensen precies nodig hebben. Vraag het!
Het is een simpele, krachtige vraag die maar weinig managers stellen: Hoe kan ik jou helpen om succesvol te zijn in je werk?

In het begin zul je waarschijnlijk antwoorden krijgen waar je niets mee kunt: ‘uhm…niets' of ‘gewoon doorgaan met wat je doet'. Maar ook verzoeken waar je weinig mee kunt omdat ze te maken hebben met privé problemen of bedrijfsregels die je niet kunt veranderen. Of waar je niets mee wilt doen zoals een verzoek voor meer salaris van iemand met een middelmatige performance. Neem alles in beraad als je niet gelijk kunt antwoorden. Beloof dat je actie zult nemen als je vindt dat het nodig is maar voorkom het als mensen zaken aan jou willen delegeren.

Je zult ook antwoorden krijgen die impliciet of soms heel expliciet kritiek betekenen op jou. Reageer hierop door te luisteren en uit te leggen waar het nodig is. Maar reageer niet defensief en ga niet in discussie. Geef je fouten toe als dat nodig is. Geef aan dat je erover zult nadenken en bedank ze dat ze het je hebben verteld.
Achter al deze antwoorden zal je manieren vinden waarmee je jouw medewerkers echt meer succesvol kan laten zijn. Om die te vinden moet je misschien meer in discussie, goed luisteren en een beetje doorvragen. Maar ook bereid zijn om soms lastige dingen te horen en dingen te veranderen.

Misschien moet je wel echt een stapje terug doen en je mensen meer zelf hun werk laten doen of misschien moet je juist meer betrokken zijn. Misschien moeten sommige processen veranderd worden. Of misschien moet je praten met een manager van een andere afdeling om hem te vertellen dat een aantal van zijn mensen slecht meewerken.
Het zijn vaak dingen die makkelijk te doen zijn en die direct een verschil maken. Als je eenmaal dit soort gesprekken met je mensen hebt, zul je merken dat ze niet eens zoveel tijd vergen. En het rendeert. Je bouwt vertrouwen, je helpt mensen beter samen te werken en je verwijdert obstakels. Zodat jouw werknemers bevlogen raken en succesvoller zijn. En jij ook succesvoller bent.

Bron: Marianne Schutten van Employee Dynamics op ManagementSite.

Leestip: Managen = Gewoon Doen. Praktische ideeën voor de chef, manager, akela, teamleider, baas en projectmanager.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels