artikel

Hoe succesvolle mensen hun stress beheersen

Persoonlijke groei

Er zijn nogal wat ontstresstactieken waarvan de werking wetenschappelijk is aangetoond. Stress is slecht voor je prestaties. En dat geldt voor iedereen, van hoog tot laag: het verstikt en belemmert je. Tegelijkertijd is – enige – stress onvermijdelijk.

Hoe succesvolle mensen hun stress beheersen

Mensen die goed presteren, doen dat dan ook niet doordat ze geen stress hebben maar doordat ze veel beter omgaan met stress dan anderen. Hier zijn enkele wetenschappelijk bewezen strategieën die helpen om stress aan te pakken:

  • Zelfcompassie: wees niet te streng voor jezelf. Wees bereid om met begrip naar je fouten te kijken, zonder harde kritiek en zonder in het defensief te gaan. Mensen met zelfcompassie zijn gelukkiger en optimistischer en minder bezorgd en gedeprimeerd.
  • Houd het grote plaatje voor ogen. Als je een uur langer op kantoor blijft, is het relaxter en motiverender om dat te zien als ‘ik investeer in mijn carrière' dan als ‘ik zit in m'n vrije tijd 60 mails te verwerken waarvan er 59 futiel zijn'.
  • Beschouw je werk niet in termen van perfectie maar van de vooruitgang die je boekt. Met een ‘be good'-mindset verwacht je alles perfect te doen en vergelijk je jezelf (onbewust) constant met anderen. Een ‘get better'-mindset geeft veel minder stress én is productiever.
  • Ga bij jezelf na of optimisme of eerder defensief pessimisme het best voor jou werkt. Het werkt niet voor iedereen om positief te blijven als je tot over je oren in het werk of gedoe zit. Forceer jezelf niet.
  • Vertrouw op routines. De belangrijkste bron van stress is beslissingen nemen. Het maken van keuzes creëert per definitie mentale spanning. Je reduceert dit door terug te vallen op routines. Als er bijvoorbeeld iets is wat je elke dag moet doen, doe dat dan elke dag op hetzelfde tijdstip. Voer een vast ochtendritueel uit voordat je de deur uitgaat. Breng het aantal beslissingen dat je moet nemen terug.
  • Neem 10 minuten de tijd voor iets wat je interessant vindt, iets wat je echt boeit.
    Dat geeft namelijk energie. Pas op: ‘interessant' is niet per se hetzelfde als ‘leuk' of ‘ontspannend', en het betekent evenmin dat het geen inspanning vereist.
  • Voeg ‘wanneer' toe aan je to-dolijstje. De meeste to-dolijstjes zien er twee weken later nog steeds vrijwel hetzelfde uit. De truc is om aan ‘als-danplanning' te doen: ‘als het 16:00 uur is, dan beantwoord ik alle e-mails waar ik vandaag nog op moet reageren.' Dus niet: ‘Peter bellen' maar ‘Donderdag na de lunch Peter bellen.

Bron: Heidi Grant Halvorson: HBR Blog Network, 13 december 2012.

Tips
– Tweedaagse training 'Versterk uw performance' (5 en 21 november 2013)
– Lees Business Model You (Nederlandse editie).

Reageer op dit artikel