artikel

Blijf je maar doorwerken? 1 tip!

Persoonlijke groei

Als professional kun je de neiging hebben om door te buffelen. Je pakt voortvarend de ene na de andere klus op. Je neemt geen pauzes maar werkt door. Op deze manier verwacht je bijzonder productief te zijn.

Blijf je maar doorwerken? 1 tip!

De praktijk leert dat dat niet zo is. Om 15.00 uur overvalt je dufheid. Je vergadert waarbij geen minuut wordt verspild maar na een uur kun je niet meer focussen. Je racet door een perfect volgebouwd schema maar raakt geïrriteerd en ongeduldig.
Om echt productief te zijn, zul je goed je energie moeten beheren. En daarbij is een afwisseling van inspanning en stress met herstelmomenten cruciaal. Alleen als je inspanning echt afwisselt met rustmomenten kun je optimaal presteren. Werkers zijn niet anders dan sporters: ook zij kunnen overtraind raken, wat schadelijk is voor het resultaat. Er zijn talloze professionals die denken dat zij de uitzondering op de regel zijn. Ze gaan altijd door met inspanning leveren. Ze buffelen door en betalen op den duur de prijs in de vorm van energie- en concentratieverlies, burn-out, ongeduld en cynisme, slechte relaties en slechte prestaties. Om maar een paar dingen te noemen.

Rustmomenten
Rustmomenten in je werk inbouwen kan moeilijk zijn. Als je de gewoonte hebt om maar door te gaan, verander je dat niet zomaar. Daarom geef ik je de meest simpele tip om een herstelmoment in te bouwen:
– Volg tussen twee handelingen met aandacht drie in- en uitademingen.
Niet meer, niet minder. Simpel, niet?
Misschien denk je: ‘Ja oké, is dat het? Heb je ook nog andere manieren?'
Het antwoord is: ‘Jawel, honderden. En als je het vraagt, ben ik geneigd om je meteen een paar andere manieren te vertellen: leuke manieren, ludieke manieren. Maar dat ga ik niet doen. Want deze tip is simpel, nuttig, waardevol en effectief. Ik wens je toe dat je het gaat doen.
Dus: ben je iemand die de gewoonte heeft om door te gaan met werken? Niet te stoppen? Gun je jezelf geen pauzes? Volg met aandacht drie in- en uitademingen tussen twee handelingen in.

En nu het moeilijkste: hoe zorg je ervoor dat je dit ook echt gaat doen? Zodat je niet over drie dagen denkt: ‘Oh ja, die adem, leuk idee was dat, beetje gewoontjes, ik had hem ook al eens gehoord, misschien eens een keer uitproberen.' Je vertelt de tip aan je collega tijdens de lunch. En je gaat over tot de orde van de dag.

Drie toepassingstips:
1. Neem een handeling die vaak voorkomt waarbij je dit kunt toepassen. Het lopen naar de koffieautomaat. Het opstaan vanaf je werk achter de pc. Het binnenlopen in een gespreksruimte. Het overgaan van de telefoon.
Dit maak je tot jouw moment: je volgt met open aandacht drie in- en uitademingen.
2. Gebruik een reminder (pc, mobieltje) op vaste tijden. Dat is jouw tijd om het te doen, waar je ook bent, wat je ook doet.
3. Doe dit minstens twee weken. Je gaat een nieuwe kleine gewoonte inbouwen. Besef dat dat niet eenvoudig is. Geef jezelf 14 dagen tijd om het uit te proberen.

Bron: Yvonne van Iersel via ManagementSite.

Boekentip: Een betere balans tussen voelen, denken en doen.

Reageer op dit artikel