artikel

Masterclass promotie krijgen – 9 tips

Persoonlijke groei

Tijd voor de volgende sport van de ladder? Zo kom je er. Negen tips van het Britse HR-bureau The Mind Gym.
Tip 1: Kneed jezelf in vorm: De top bereiken gaat niet alleen over resultaten maar ook over passen bij de mensen die er al zitten. Ken je leidinggevenden van binnen en buiten: hun werkstijl, successen en missers,en wat ze heeft gemaakt tot wat ze zijn. Gebruik contactmomenten om te laten zien dat je een van hen bent.

Masterclass promotie krijgen – 9 tips
  • Kneed jezelf in vorm
    De top bereiken gaat niet alleen over resultaten maar ook over passen bij de mensen die er al zitten. Ken je leidinggevenden van binnen en buiten: hun werkstijl, successen en missers,en wat ze heeft gemaakt tot wat ze zijn. Gebruik contactmomenten om te laten zien dat je een van hen bent.
  • Loos de details
    Praat meer over je resultaten en opbrengst dan over je processen en activiteiten. Leidinggevenden willen weten wat je oplevert, niet wat je van plan bent.
  • Word persoonlijk
    Positioneer je promotie als oplossing voor de problemen van je manager. Schort het je afdeling aan strategische focus? Als je baas meer zou kunnen delegeren, heeft hij meer tijd voor visievorming. Maakt hij zich zorgen over de productkennis? Organiseer trainingssessies.
  • Doe iets met kritiek
    Ben je het niet met een kritiekpunt eens? Maak dan toch via kleine (maar zichtbare) aanpassingen duidelijk dat je bereid bent om te veranderen.
  • Spaar je successen op
    Vergroot je geloofwaardigheid door in de loop van de tijd steeds verwachtingen te overtreffen. Maar plan als het even kan grote triomfen rond beoordelingsgesprekken, als een goed getimede reminder aan wat je in je mars hebt.
  • Focus, focus, focus
    80% van wat je doet, moet direct aansluiten bij de businessprioriteiten. Laat alles wat die balans verstoort over aan je personeel.
  • Laat zien dat je toegewijd bent
    Druip van het commitment aan de zaak. De mensen aan de top zullen je graag op een plek zetten waar je dat enthousiasme kunt overdragen. Niet zo'n kruisvaarder? Fake het dan, met energiek taalgebruik (‘opladen', ‘geïnspireerd', ‘opwindend') en een brede glimlach.
  • Draag bewijs aan
    Demonstreer je bijdrage aan de business met onweerlegbare feiten. Kwalitatieve data zijn goed, kwantitatieve beter, resultaten gepresenteerd in € of $ het best.
  • Bijt je vast
    Vasthoudendheid is een van de belangrijkste maar minst erkende eigenschappen van succesvolle leiders. Gaat die promotie deze keer aan je neus voorbij, geef dan niet op. Leer ervan, pas je aan en kom sterker terug.

Bron: Management Today, januari 2012.

Lees ook: Business Model You – Een methode om je carrière opnieuw uit te vinden: op één A4'tje.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels