artikel

Masterclass: Verder komen met gas terugnemen

Persoonlijke groei

Geheimtip? Schakel een tandje terug. Want met rustiger aan doen bereik je meer.

Masterclass: Verder komen met gas terugnemen

Terugschakeltips van het Britse HR-bureau The Mind Gym. Vaart minderen doe je zo:

  • Dagdroom
    De meesten van ons zijn vooral rationeel in de weer op kantoor. Rationeel denkwerk wordt gezien als beste weg naar het oplossen van problemen. Maar wie wil standaardoplossingen en open deuren? Je intuïtieve brein is veel speelser. Het meandert, is creatief. Met denken vanuit je onderbuik ga je problemen open en fris te lijf.
  • Kijk en leer
    In tegenstelling tot wat de economische mythologie uitdraagt, is de 'first to market' zelden succesvol. Loos die obsessie met als eerste finishen. Leun achterover en profiteer van de fouten van pioniers – voor een fractie van hun kosten.
  • Zoek je kick
    Haasten leidt niet alleen tot fouten en middelmatige resultaten, het zuigt ook het plezier uit je werk. Geef je werkplezier en bewustzijn een boost door je af te vragen: wat vind ik leuk aan het werk dat ik nu doe? Wat zou ik anders kunnen aanpakken?
  • Waak over je tijd
    Ren je van de ene vergadering naar de andere? Stop ermee. Bepaal voor jezelf hoeveel tijd je wilt besteden aan welke doelgroep. Geef prioriteit aan de mensen die voor jou het nuttigst zijn (cliënten, mentoren) boven anderen (leveranciers, degenen waaraan je rapporteert). En houd je daaraan.
  • Luister langer
    Kom niet met een reactie voor je iedereen hebt gehoord. Laat iedereen uitpraten en denk dan na voor je plannen maakt. Dat bespaart je op de lange termijn tijd.
  • Wantrouw je rekentalent
    Onderzoek laat zien dat we onderschatten hoe lang we over geplande taken zullen doen, met gemiddeld 20%. Kijk dus nog eens kritisch naar je to do-lijst en maak een realistischere versie. Stel prioriteiten.
  • Geef ´belangrijk´ voorrang boven ´dringend´
    Doe volgende week alleen de belangrijke dingen. Negeer de rest.
  • Trap niet in de haastvalkuil
    Dat alle anderen om je heen op ADHD-snelheid rondfladderen betekent niet dat jij hetzelfde moet doen. Werk in het tempo waarmee jij de beste resultaten boekt. Waarom zou je fladderen als je kunt vliegen?

Bron: Management Today, juni 2013.

Boekentip: Een betere balans tussen voelen, denken en doen.

Reageer op dit artikel