artikel

Help: eerste meeting met nieuwe baas

Persoonlijke groei

Adviezen voor een succesvolle aftrap.

Het kan voelen als erop of eronder zo’n eerste bespreking, zeker als je baas nieuw is in het bedrijf en inzet op verandering. De verleiding is groot om met je persoonlijke agenda aan te komen, aangedikt met een stapel A4´tjes of PowerPoint-presentatie. Of om een auditie te houden doorspekt met LinkedIn-aanbevelingen. Niet doen, als je niet een van de velen wilt zijn. Wel doen: vragen stellen. Luisteren. Probeer erachter te komen wie je baas is, wat hij van je werk vindt en wat hij nog niet weet dat hem verder zou kunnen helpen. 

Zo leg je de link tussen wat jij wilt zien gebeuren en wat je baas voor elkaar wil krijgen:
Denk in stappen. Kies een paar belangrijke kwesties uit om mee aan de slag te gaan en zo het fundament te leggen voor een effectieve alliantie met je baas. Op termijn duik je de diepte in.
Observeer zijn stijl. Geeft hij de voorkeur aan korte of lange gesprekken? Aan een palet van opties of één aanbeveling? Aan harde of zachte info? Gebruik je inzichten om jezelf en je ideeën te presenteren.
Houd rekening met andermans claims. Je bent niet de enige die iets van je baas wil. Bedenk hoe belangrijke stakeholders zijn agenda beïnvloeden en licht toe hoe jouw issues binnen de prioriteiten passen.
Werk samen. Help je baas meningen te vormen die belangrijk zijn voor hem, jou en de groep. Vraag niet alleen zijn oordeel over jouw ideeën. Vind je bijvoorbeeld dat je team te risicomijdend is? Begin dan een bredere discussie over risico´s. Vertel anekdotes over hoe de groep ermee omgaat; vraag naar zijn ervaringen en ideeën.
Wees eerlijk. Je baas moet in het begin vertrouwen op inschattingen van relatieve onbekenden. Zoek naar openingen om op een behulpzame manier eerlijk te zijn rond een cruciaal aspect van zijn agenda.
Faciliteer zijn voorkeuren. Je baas zit opgescheept met de erfenis van zijn voorganger. Hoe meer je weet over hoe hij graag wordt ondersteund, hoe sneller je kunt helpen om systemen op poten te zetten die voor hem werken. Houd hem op de hoogte van taken die jij goed kunt oppakken.
Bron: Harvard Business Review 2 januari 2015

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels