artikel

Simpele trucs om je brein gefocust te houden op wat je doet

Persoonlijke groei

Verbeter je focus, geheugen en cognitieve functies met een paar eenvoudige veranderingen. Wat onderscheidt visionaire, strategische denkers van gewone stervelingen? Waarom maken we ons er zo vaak druk over dat we een filmtitel of naam vergeten, en niet over het verlies van cognitieve functies die ons beter laten presteren? Dat soort vragen hield Sandra Bond Chapman bezig, oprichter van het Center for Brain Health (University of Texas, Dallas). Zij vroeg zich af of je zulke geavanceerde cognitieve functies wellicht kunt aanleren of verbeteren.

Simpele trucs om je brein gefocust te houden op wat je doet

Breinmishandeling
Uit Chapman’s onderzoek komt naar voren dat een paar dingen net zo slecht zijn voor het brein als roken voor de rest van je lichaam: multitasken, informatieoverload en voortdurende onderbreking en afleiding. Wat zeer de moeite waard blijkt om aan te leren – en het zijn ook dingen die je kúnt leren: ‘strategisch focussen’, ‘integreren’ en ‘mentale flexibiliteit’. Strategisch focussen wil zeggen: irrelevante informatie buitensluiten en snel doorzien wat de kern van de zaak is. Bij integratie gaat het om rap in- en uitzoomen op details en ze in het grotere plaatje passen, en niet verzanden in details. Bij mentale flexibiliteit draait het om het vermogen om verschillende perspectieven te zien, iets wat ook blijkt te helpen bij het verbeteren van je mentale scherpte.

Trucs voor alledag
Al met een paar kleine ingrepen kun je op dagelijkse basis je brein helpen om te focussen, en daarmee om je cognitieve prestaties te verbeteren:

  • Stop met multitasken. Als je steeds je aandacht verlegt van het een naar het ander, ondermijnt dat je vermogen om dingen grondig te begrijpen en te doen. ‘De toename van productiviteit en leervermogen als we stoppen met meer dingen tegelijk doen is opmerkelijk’, zag Chapman.
  • Distilleer en vat samen. Kijk als een verslaggever: zoek de cruciale elementen van de informatie, verbind ze tot een grote lijn, kijk dan naar specifieke implicaties en toepassingen daarvan.
  • Verken nieuwe gezichtspunten. Dwing jezelf om op een nieuwe manier tegen iets aan te kijken, om inzicht te krijgen in het hoe en waarom van andere visies dan die van jou.
  • Las geregeld pauzes in om je brein rust te gunnen. Dagelijks vijf pauzes van vijf minuten inlassen doet wonderen.
  • Lees minder maar beter. Hou op met alles willen weten over alles. Scan niet elke ochtend tientallen artikelen. Kies er een paar uit en lees die grondig.

SMART-training
Chapman’s team ontwikkelde op basis van de onderzoeksresultaten de Strategic Memory Advanced Reasoning Training (SMART), die je focus, geheugen en cognitieve functies meetbaar naar de next level torpedeert. Al na negen uur training, blijkt uit tests. Een SMART-app is in de maak.

Lees verder in de e-pocket
In deze gratis e-pocket staat de ontwikkeling van de hersenen en het bereiken van doelen centraal. Er zijn twee versies, waarvan één speciaal voor coaches en docenten.
E-pocket IK2 met tips & tricks om je hersenen te ontwikkelen én je doelen te bereiken
E-pocket IK2 voor coaches en docenten om je cliënten en studenten te helpen bij duurzame gedragsverandering.

Op 9 november geeft hoogleraar klinische neuropsychologie Margriet Sitskoorn meer tips om je brein in de juiste richting te ontwikkelen. Lees meer over Hét Management Impact Jaarevent.

Door: Yvonne Halink

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels