artikel

Blijven of weggaan? Vijf waarschuwingssignalen

Persoonlijke groei

Geen enkele baan is perfect. Maar soms zijn er zulke serieuze dingen mis dat je kunt besluiten om het bedrijf te verlaten. Hoe weet je dat je een beetje meer geduld moet hebben of dat het tijd is om op te stappen?

Blijven of weggaan? Vijf waarschuwingssignalen

Hier zijn vijf signalen die je aan het denken moeten zetten over blijven of vertrekken:

  1. Er zijn geen groeikansen meer
  2. Je kunt elders sneller groeien
  3. Er is een gebrek aan vertrouwen tussen jou en je manager
  4. Je vindt het niet fijn om met je collega’s samen te werken
  5. De doelstellingen van het bedrijf komen niet meer overeen met je eigen doelstellingen

Laten we iets beter naar elk van deze signalen kijken.

Er zin geen groeikansen meer
De belangrijkste en meest fundamentele reden om van baan te wisselen, is een gebrek aan groeikansen. Voor mij is de mogelijkheid om nieuwe vaardigheden te verwerven en nieuwe ervaring op te doen een van de belangrijkste energiebronnen. Mensen zijn van nature niet statisch: we veranderen naar verloop van tijd. Als je systematisch investeert in persoonlijke groei, voorkom je dat je op een gegeven moment vastzit in een baan die je niet meer leuk vindt. Persoonlijke ontwikkeling creëert kansen om te kiezen uit verschillende banen. Ik heb al verteld hoe je je huidige baan kunt oprekken naar meer groeikansen, door je bedrijf te helpen om zich aan te passen aan de omgeving. Bedrijven zijn niet statisch, dus je baan zou evenmin statisch moeten zijn.

Je kunt elders sneller groeien
Soms voel je je misschien nog steeds goed in je baan maar gebruik je niet je volle potentieel. Het is goed om je te realiseren dat je soms gewoon een specifieke baan moet doen om erachter te komen waartoe je in staat bent. Toen ik terechtkwam in een functie waarbij ik op onderzoek gebaseerd advies gaf, rechtstreeks aan klanten, kwam ik erachter dat ik goed was in presenteren en uitleggen aan mensen.  Ik herinner me hoe verbaasd ik was toen ik de positieve reacties zag bij de mensen die naar me luisterden. Ze accepteerden mijn gedachten en aanbevelingen alsof ik nooit iets anders had gedaan. Ik werd een betrouwbare adviseur voor elke klant waarvoor ik werkte. In mijn vorige banen had ik nooit voor mogelijk gehouden dat ik daartoe in staat was. De moraal van het verhaal: je zou wel eens meer talenten en vaardigheden kunnen hebben dan je denkt. Schat dan in wat je potentieel is en of je huidige functie nog steeds bij je past. En soms moet je gewoon de sprong wagen om te ontdekken waartoe je in staat bent.

Er is een gebrek aan vertrouwen tussen jou en je manager
In veel banen is je manager de belangrijkste persoon met wie je samenwerkt. Hij kan de inhoud van je baan vormgeven en je honorering en groeikansen beïnvloeden. Als je geluk hebt, helpt je manager je ook om succesvol te zijn in je functie – bijvoorbeeld door je te helpen om de juiste professionele vaardigheden te ontwikkelen, door je te stimuleren om bruikbare persoonlijke kwaliteiten te ontwikkelen en door je te ondersteunen om vruchtbare samenwerkingen met collega’s op gang te brengen. Al deze ingrediënten kunnen een enorm verschil maken in hoe je je voelt op je werk en hoe snel je je kunt ontwikkelen.

Je vindt het niet fijn om met je collega’s samen te werken
Je kunt een inschatting maken van de bedrijfscultuur als je een nieuwe baan overweegt, maar je collega’s kun je niet uitkiezen zoals je je vrienden kiest. Je krijgt ze allemaal tegelijk dus het is logisch dat je met de een beter door een deur kunt dan met de ander. Je brengt vaak veel meer tijd door met je collega’s dan met je vrienden, dus zal je erin moeten investeren om je relaties met je collega’s zo goed mogelijk te laten werken.  In het beste geval geeft een prettige werkomgeving je het plezier, de veiligheid en de steun die je nodig hebt als je geweldig werk wilt blijven leveren voor je bedrijf. In het slechtste geval ben je gedwongen met mensen te werken waarmee je gewoon niet kunt opschieten, ondanks dat je er veel moeite voor doet.

De doelstellingen van het ebdrijf komen niet meer overeen met je eigen doelstellingen
Bedrijfscultuur is een belangrijk ingrediënt van je baantevredenheid, maar het is best lastig om er een beeld van te krijgen. Als je vacatures leest zeggen bedrijven bijna allemaal dat hun bedrijfscultuur open, fris en informeel is. Als je in een sollicitatiegesprek naar de bedrijfscultuur vraagt, krijg je meestal een vergelijkbaar antwoord. Je zult niet veel vacatures tegenkomen waarin de cultuur op kantoor wordt getypeerd als hiërarchisch, politiek en defensief. Om een goede inschatting te kunnen maken van de bedrijfscultuur moet je tussen de regels lezen. Er zijn allerlei signalen die je een indruk kunnen geven. In wat voor soort kleding lopen de menen in het bedrijf rond? In pakken, casual kleding of misschien in uniform? Dat kan je iets vertellen over hoe formeel het bedrijf is. Beoordeel voor jezelf of jij je meer op je gemak zou voelen in een wat formelere omgeving of in een wat lossere, casual omgeving. Beide soorten culturen kunnen zowel gunstig als ongunstig zijn. Formeel kan professioneel betekenen, maar kan ook aangeven dat het bedrijf vastzit in ouderwetse patronen. Casual kan wijzen op creativiteit en een vooruitziende blik, maar ook op een gebrek aan drive en visie. Er is geen goed of slecht. Je zult de signalen in hun context moeten interpreteren en bekijken wat het beste bij jou past.

Door: Joris Merks-Benjaminsen – auteur van Digtale denkers aan het werk

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels