artikel

Managers laten zich misleiden door populaire ideeën

Persoonlijke groei

Managers laten zich leiden door populaire managementideeën, managementboeken en overtuigingen, ook wanneer de wetenschap in een andere richting wijst. Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door de Vrije Universiteit Amsterdam, het Center for Evidence-Based Management en Ten Have Change Management.

Managers laten zich misleiden door populaire ideeën

Driehonderd managers en adviseurs zijn ondervraagd over allerhande populaire veronderstellingen over verandermanagement. Zo gelooft ruim een derde van de ondervraagden dat 70% van de veranderingen mislukt. Volgens wetenschappers klopt dat niet. Zij stellen dat een goede onderbouwing voor dat percentage ontbreekt, en dat de onderzoeken die er wel zijn naar het slagen van veranderingen, leiden tot heel andere percentages.

Ook de veel gehoorde stelling dat mensen alleen veranderen als het besef van urgentie er is, wordt onderuit gehaald. Hoewel 70% van de managers vindt dat dit besef er moet zijn, blijkt uit onderzoek dat urgentiebesef in veel gevallen juist niet leidt tot de gewenste verandering.

Financiële beloningen werken wel om veranderingen te stimuleren en prestaties te verbeteren, vooral als het gaat om de kwantiteit van werk, of bij werk dat niet motiverend is. Echter, bijna 70% van de managers denkt dat financiële prikkels niet werken.

Wetenschappelijk onderzoek en de mening van de ondervraagden correspondeert wel bij de stellingen dat verandering gedragen moet worden door een sterke visie, vertrouwen in de leidinggevende en steun van de direct leidinggevende.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels