artikel

Nerd in de boardroom…..

Persoonlijke groei

De collega’s van Cindy noemen haar af en toe plagend een nerd. Ze houdt van haar vak en daar is ze trots op. Haar team heeft sinds kort een nieuwe manager, Dirk, die gelukkig niet zo’n control freak is. Hij is behoorlijk vrijdenkend, want hij staat zelfs zijn stoel af in een project-stuurgroep vergadering. “Jij kunt het veel beter uitleggen dan ik. Dus ga jij zelf maar om een toelichting te geven” zei hij vorige week tegen Cindy.

Nerd in de boardroom…..

Gisteren was het zover, op naar de stuurgroep in de boardroom om uitleg te geven over een aantal inhoudelijke zaken van het IT project.

Cindy had zich goed voorbereid met een paar mooie powerpoint slides, maar verwachtte dat het met name om de dialoog zou gaan. Het was voor het eerst, dus gierend spannend. “Het komt vast wel goed”, dacht ze, zichzelf moed in pratend. “Ze zullen wel denken als ze me zien: He, komt een nerd in de boardroom”.

Het liep anders

De vergadering liep totaal anders dan verwacht. Ze was al nerveus en toen moest ze ook nog op de gang wachten tot ze aan de beurt was. Toen ze uiteindelijk naar binnen mocht viel het haar op dat er een gespannen sfeer hing. “Zeker een lastig onderwerp besproken”, ging door heen heen. Ze hield zich dus maar rustig en installeerde de powerpoint. Toen de voorzitter haar het woord gaf, bleek dat ze krap in hun tijd zaten en dat ze geen dertig maar tien minuten spreektijd had. Haar hersens draaiden op volle toeren om de belangrijkste zaken naar voren te laten komen.

Om wat interactie op gang te brengen vroeg ze welke zaken het belangrijkst waren, maar het antwoord was “Vertel je verhaal maar even in het kort”. Dus ze stak van wal. Het lukte natuurlijk nooit om alles uit te leggen in die 10 minuten, dus sloot ze af met het voorstel om de powerpoint toe te sturen. Dat vonden de stuurgroepleden een goed idee.

Cindy verliet de vergadering met een katerig gevoel en dacht bij zich zelf: “Als het zo moet ga ik niet weer, eerst maar eens met Dirk over hebben.”

Boardroom is niet gewend aan vakspecialisten

Dirk probeert als manager het goede voorbeeld te geven door zijn teamleden ruimte te geven zich te profileren. Echter, zijn collega’s in de boardroom voelen zich daar nog wat ongemakkelijk bij. Ze zijn alleen gewend met managers te spreken en niet met de vakinhoudelijke specialisten. Ze willen geen gezichtsverlies ervaren als die hun iets uitlegt wat ze niet begrijpen.

Cindy gaat enthousiast naar de vergadering maar is niet goed voorbereid op wat haar te wachten staat. Ze heeft nog geen Specialist Development leerproces gevolgd, waarin ze leert hoe het politieke krachtenveld werkt, en hoe ze zichzelf krachtig kan presenteren zonder het kaas van de boterham te laten eten.

Door: Ineke van der Ploeg, auteur van Het nieuwe samenwerken.

36427 omslag Het nieuwe samenwerken_def.inddHet boek: Het nieuwe samenwerken
De rol van vakspecialisten in organisaties neemt steeds meer strategische proporties aan, terwijl de traditionele rol van het management afneemt. Werken betekent vaker samenwerken in gelijkwaardigheid in verschillende teams, die per thema van samenstelling veranderen: het nieuwe samenwerken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels