artikel

Hoe staat het met jouw emotionele intelligentie?

Persoonlijke groei

Emotionele intelligentie is meestal iets waar het anderen aan ontbreekt. Toch?

Hoe staat het met jouw emotionele intelligentie?

In de tien jaar dat Muriel Maignan Wilkins als executivecoach werkt, heeft zij nog nooit iemand horen zeggen dat hij hoog nodig aan zijn emotionele intelligentie moet werken. Tegelijkertijd regent het klachten van mensen dat het hun chefs en collega’s ontbreekt aan emotionele intelligentie (EI). Het probleem is volgens Wilkins dat degenen die het hardst aan hun EI moeten werken zich dat het minst realiseren. Het loont trouwens zeer de moeite om dat juist wel te doen, want het is een kenmerkende eigenschap van toppresteerders.

Signalen voor je Emotionele Intelligentie

  • Je hebt vaak het gevoel dat anderen het niet snappen, en dat maakt je ongeduldig en gefrustreerd.
  • Het verrast je als anderen gevoelig reageren op je opmerkingen of grapjes en je vindt dat ze overdrijven.
  • Je vindt dat het belang van leuk gevonden worden op het werk wordt overschat.
  • Je komt snel met meningen en beweringen en verdedigt die stevig.
  • Je hebt van anderen dezelfde hoge verwachtingen als van jezelf.
  • Je vindt dat anderen de schuld zijn van het grootste deel van de issues die in je team spelen.
  • Je vindt het vervelend als anderen van je verwachten dat je snapt hoe zij zich voelen.

Herkenbaar? Dan kun je als volgt aan je EI sleutelen.

Vraag om feedback

Als je een probleem niet begrijpt, kun je het ook niet oplossen. Dat je je zelf bewust bent van je eigen gedrag in het hier en nu is een essentieel element van EI. Doe een eenvoudige 360-gradenfeedbacksessie, of vraag gewoon een paar mensen naar hun observaties rond je gedrag. Zoek niet naar excuses maar luister goed naar de feedback, probeer het begrijpen, maak het je eigen.

Pas op de kloof tussen intentie en impact

Mensen met een zwakke EI onderschatten vaak de negatieve impact van hun woorden en handelingen op anderen. Wat je bedoelt te zeggen, is vaak iets anders dan wat mensen je horen zeggen. Denk dus na over de impact die je woorden op anderen gaan hebben en of je dat zo wilt.

Druk op de pauzeknop

EI betekent dat je keuzes maakt over hoe je reageert op situaties in plaats van op de automatische piloot te reageren. Neem even een pauze om naar jezelf te luisteren – en om naar anderen te luisteren. Je laat anderen daarmee merken dat je ze hebt begrepen (zelfs al ben je het misschien niet met ze eens).

Zie het van twee kanten

Empathisch vermogen, een belangrijk element van EI, betekent dat je je in de ander kunt verplaatsen. Maar je eigen gevoelens zijn even belangrijk. Verplaats je in andermans schoenen én blijf zelf stevig in je schoenen staan.

Voorbeeld Intentie en impact
Jij zegt: ‘Uiteindelijk draait alles er alleen maar om dat de klus geklaard wordt.’

Anderen horen je zeggen: ‘Ik ben alleen in resultaten geïnteresseerd. Als je daar moeite mee hebt: pech.’

Jij zegt: ‘Als ik het kan begrijpen, kan iedereen het begrijpen.’
Anderen horen je zeggen: ‘Je bent niet slim genoeg om dit te begrijpen.’

Jij zegt: ‘Ik zie niet wat nou eigenlijk het probleem is.’
Anderen horen je zeggen: ‘Het kan me niet echt wat schelen hoe jij je voelt.’

Bron: Harvard Business Review, 31 december 2014

Boekentips:

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels