artikel

Als een persoonlijke crisis je werk beïnvloedt

Persoonlijke groei

Een scheiding, de dood van een dierbare, een ernstige ziekte: persoonlijke drama’s kunnen zo ingrijpen op je leven dat je niet meer goed functioneert op je werk. Vraag dan om hulp.

Als een persoonlijke crisis je werk beïnvloedt

We hebben geleerd dat je werk en privé moet scheiden, maar dat helpt niet altijd. Een paar adviezen als het tijd is om hulp te vragen in je werkomgeving.

Aanraders bij crisis

  • Vertel je collega’s en baas wat er aan de hand is, zodat ze hopelijk medeleven krijgen met jou en je situatie. Bedenk wel eerst hoeveel privacy je wilt (bijvoorbeeld als je een ernstige ziekte hebt), en wat de risico’s zijn gezien de organisatiecultuur. Moet je jezelf beschermen? Naar HRM stappen? Stel grenzen bij wie je wat vertelt. Als je voortdurend vragen krijgt over hoe het nu met je gaat: zeg eventueel dat je er liever even niet aan denkt en dat je je op je werk wilt concentreren.
  • Bepaal wat voor soort hulp je precies nodig hebt. Kijk eerst bij wie je terechtkunt, binnen en buiten de organisatie. Vrienden? Familie? Teamleden die op korte termijn mogelijk wat taken kunnen overnemen? Het hoeft niet om grote dingen te gaan, misschien gewoon zoiets als een maand lang elke vrijdag wat eerder naar huis.
  • Communiceer je specifieke verzoeken aan je collega’s en baas, zodat ze weten hoe ze je kunnen helpen. Hoe concreter je het formuleert, hoe meer je eraan hebt. Bijvoorbeeld: “Zou jij dat rapport kunnen afmaken waar we samen aan hebben gewerkt? Dan kan ik me concentreren op de zorg mijn moeder de komende twee weken.”

Afraders bij crisis

  • Denken dat je alles aan iedereen afzonderlijk moet vertellen. Het is prima om aan directe collega’s te vragen of zij anderen willen inseinen.
  • Je situatie in detail uit de doeken doen; vertel collega’s alleen wat relevant voor ze is.
  • Aannemen dat het per definitie pijnlijk is om door te werken. Sommige mensen vinden het juist een zegen om te kunnen werken en even aan iets anders te

Harvard Business Review

Door: Yvonne Halink

Reageer op dit artikel