artikel

Managementlessen van Google

Persoonlijke groei

Managementlessen kun je krijgen bij Google, zo weet Amber Yust nu ook. Bijna een jaar geleden werd zij peoplemanager van een team privacy-engineers bij de zoekmachinegigant.

Managementlessen van Google
Managementlessen uit de praktijk van Google

Daar heeft zij veel van geleerd – inclusief een paar dingen die niet noodzakelijkerwijs vanzelfsprekend zijn als je voor het eerst een managementfunctie krijgt.

Vijf managementlessen

  1. Het is oké om niet alles te weten. Je teamleden verwachten dat ook niet van je. Focus in plaats daarvan op het kennen van de mensen die de dingen weten.
  2. Aarzel nooit om je te verlaten op je collega-managers. Als startend manager word je echt in het diepe gegooid en krijg je te maken met issues waar je nooit eerder mee te maken had. Input en steun van je collega-managers is dan ontzettend waardevol.
  3. Luister meer – niet minder. Als je manager bent geworden, verwacht je misschien dat er meer naar je zal worden geluisterd. Je haalt de beste resultaten als je het precies andersom doet: besteed meer tijd aan luisteren naar anderen. Houd je eigen feedback en advies zo kort en bondig mogelijk.
  4. Wees niet alleen maar een ‘gedoeparaplu’ voor je teamleden. Goede managers schermen hun mensen weliswaar af van dingen die hen weerhouden om hun werk goed te doen – maar je hoeft ze niet volledig te isoleren van wat er allemaal speelt. Het is belangrijk dat je je mensen betrokken houdt bij de belangrijke onderdelen van waaraan wordt samengewerkt – inclusief gedoe.
  5. Wees proactief bij het geven van steun aan je teamleden. Dus voordat zij erom vragen. Anticipeer op wat ze nodig hebben, ook qua emotionele ondersteuning en persoonlijke issues.

Bron: Fast Company

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels