artikel

Liever pizza dan privacy

Persoonlijke groei

Mensen zijn grappig: ze zeggen dat privacy erg belangrijk voor ze is maar vergeten dat gemakshalve zodra ze online een pizza willen laten aanrukken.

Liever pizza dan privacy
Privacy ondergeschikt aan bestelgemak

Aan Stanford is onderzoek gedaan naar hoe mensen met digitale privacy omgaan. Aangetoond is dat er sprake is van een digitale-privacyparadox: de privacyvoorkeuren die mensen uitspreken hebben weinig te maken met de feitelijk keuzes die ze maken. Het komt erop neer dat mensen niet bereid zijn om hun privacy te beschermen als ze daar (zelfs maar een klein beetje) moeite voor moeten doen, zegt Stanford-onderzoeker en Microsoft-consultant Susan Athey. Zeg maar: de pizza wordt gewoon online besteld, mét al het bijbehorende privacyverlies, in plaats van hem zelf om de hoek te scoren. En tegelijkertijd blijft de pizza-eter geagiteerd of ontevreden over het verlies van z’n privacy.

Privacy implicaties

Als een onderneming een beter privacybeleid introduceert, zou zij daarmee dan meer klanten werven? Nee, zegt Athey. De heersende economische theorie dat mensen zaakkundige beslissingen nemen als ze alle informatie hebben, gaat hier dus niet op. Wat dat betreft biedt de markt weinig prikkels aan bedrijven om te voorzien in de door hun klanten zo gewenste privacyzekerheid. Luiheid speelt uiteraard een rol, maar waarschijnlijk voelen mensen zich ook out of control – machteloos – over hoe dienstverleners omgaan met hun data omgaan. Wat uitmondt in moedeloosheid en desinteresse – waarna de keus sneller gemaakt is als het gemak lonkt.

Bron: Stanford Business

Door: Ed Kerkman

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels