artikel

Ongeschreven regel 1: wie het probleem het beste kan beschrijven, kan het ook het beste oplossen

Persoonlijke groei

Hoeveel vertrouwen heb je in jouw vermogen om problemen op te lossen? Ik voor mij heb veel vertrouwen dat ik een manier kan vinden om het kleine probleem (kwijtgeraakte pennen) op te lossen, heb mijn twijfels over het mediumprobleem (late belastingen) en ben absoluut onzeker over het grote probleem ( niemand heeft nog geld). Dat is een marginale 50 procent succes op mijn probleemoplossing: niet al te best.

Ongeschreven regel 1: wie het probleem het beste kan beschrijven, kan het ook het beste oplossen

Laten we er op een andere manier naar kijken. In het verwoorden van het probleem (ik raak pennen kwijt; ik ben te laat met mijn belastingformulieren; mijn geld zal opraken), zinspeel ik al op een oplossing (geen kwijtgeraakte pennen meer, belastingformulieren op tijd, meer geld). Dat is goed, want om iets “op te lossen” moet ik weten hoe een oplossing eruit zou kunnen zien. Maar als ik een probleem echt wil oplossen, moet ik er meer over weten:

Wat zijn de “moving parts”, de bewegende delen? Wie zijn de spelers? Over hoeveel tijd of geld hebben we het? Wanneer moet het opgelost zijn, wil de oplossing zin hebben? Hoe is het om te beginnen zover gekomen?

Wie het probleem het beste kan beschrijven is de persoon die het waarschijnlijk ook zal oplossen.

Wie het probleem het beste kan beschrijven is de persoon die het waarschijnlijk ook zal oplossen.

Het beantwoorden van dit soort vragen – het “framen” van het probleem zodat het oplosbaar is – kost echt moeite. En alles wat moeite kost in business, kost geld. Prima: we weten allemaal dat het oplossen van een businessprobleem geld kost. Maar hoe vaak denken we erover na hoeveel het kost om het probleem gewoon gedefinieerd te krijgen? Dat is het lastige deel, lastiger dan het daadwerkelijk oplossen ervan. In staat zijn de delen van een probleem in kaart te brengen, betekent dat we het probleem goed genoeg begrijpen om het te kunnen oplossen. Het gaat zelfs nog verder: als we de spelers, stukken, timing en componenten van het probleem effectief in kaart kunnen brengen, dan hebben we waarschijnlijk de oplossing ook al in kaart gebracht; we moeten die alleen nog leren zien.

Probleem oplossen met resources

Vraag: in een businesssituatie, wie zal het geld krijgen: de persoon die zegt: “Ik zie een probleem” of de persoon die zegt: “Ik zie een probleem, en het ziet er zus uit, en een oplossing zou er zo uit kunnen zien? Als ik mijn beperkte resources zou moeten toekennen om mijn pen-, belasting- en geldproblemen op te lossen, dan zou ik ze waarschijnlijk niet aan mijzelf geven: Ik heb nog niet voldoende informatie gegeven om zelfs mijzelf er maar van te overtuigen dat ik weet waar de problemen over gaan.”

Hier is Ongeschreven Regel 1 nog een keer, dit keer met zijn geldbeluste subtekst:

Wie het probleem het beste kan beschrijven is de persoon die het waarschijnlijk ook zal oplossen.

Wie het probleem het beste kan beschrijven is de persoon die het
waarschijnlijk ook zal oplossen.

 

of:

Wie het beste plaatje tekent krijgt het geld.

Wie het beste plaatje tekent krijgt het geld.

Zo simpel is Ongeschreven Regel 1. Als je echt serieus het probleem wilt oplossen – en als we het bot stellen: als je financiering wilt krijgen – dan is de beste manier om het duidelijkste plaatje te bieden van hoe het probleem eruitziet.

Bron: Het uitgevouwen servet

Door: Dan Roam

Het boek: Het uitgevouwen servet

In dit nieuwe boek beschrijft Roam in detail hoe je Op de achterkant van een servet in praktijk brengt. Bomvol illustraties en oefeningen, leidt Het uitgevouwen servet je stap-voor-stap door het proces van: Leren kijken, Problemen zien, Jezelf nieuwe oplossingen voorstellen, Andere mensen aan boord krijgen. Vergeet PowerPoint – Roam laat zien hoe je van papier en whiteboards essentiële businesstools maakt. Dus haal je favoriete schrijfgereedschap tevoorschijn… en schroom niet om dit hele boek vol te tekenen!

Reageer op dit artikel