artikel

De bouwstenen van een persoonlijk businessmodel

Persoonlijke groei

Hier is een overzicht van elk van de negen bouwstenen in een persoonlijk Business Model Canvas. De bouwstenen zijn hetzelfde als voor de team- en ondernemingscanvassen, maar er worden andere labels aan gegeven, om mensen te helpen de taal van businessmodellen op een persoonlijke manier te begrijpen. De volgende bouwsteenbeschrijvingen gaan ervan uit dat jij het persoonlijke canvas gebruikt om je eigen model te beschrijven.

De bouwstenen van een persoonlijk businessmodel

Wie je bent/Wat je hebt (key resources)

Dit blok beschrijft verschillende kernassets:

  1. je interesses en wat je belangrijk vindt,
  2. je vaardigheden en capaciteiten,
  3. je persoonlijkheid en
  4. je professionele identiteit.

Je interesses — de dingen waar je warm voor loopt — zijn misschien wel je meest kostbare resource. Als je leider bent, is dit een goede kans om je ‘fit’ met je huidige rol te bepalen. Zijn je persoonlijke interesses in lijn met team- en ondernemingsdoelen? Zorg ervoor dat dat zo is, voordat je anderen vraagt je voorbeeld te volgen!

Wat je doet (kernactiviteiten)

Wat je doet — je kernactiviteiten — komt voort uit wie je bent. Kort gezegd worden je kernactiviteiten ‘aangedreven’ door je key resources. De meeste beroepen hebben veelal een herkenbare constellatie van  kernactiviteiten. De meeste universiteitsprofessoren bijvoorbeeld geven onderwijs, doen onderzoek en leveren een bepaald soort maatschappelijke dienst. Beschrijf jouw kernactiviteiten met behulp van actiewoorden (werkwoorden), zoals verkopen, assembleren of werven. Meestal is een combinatie van verschillende activiteiten nodig om waarde te creëren, maar klanten vinden maar zelden dat een activiteit op zichzelf waardevol is. Onthoud dat kernactiviteiten verschillen van waarde. Het tekenen van persoonlijke businessmodellen zal jou en je team helpen kernactiviteiten te onderscheiden van waarde.

Wie jij helpt (klanten)

Net als in het ondernemingsmodel is jouw belangrijkste klant de persoon die besluit te betalen voor je diensten. Maar misschien heb je ook nog andere klanten en ze benoemen kan lastig zijn. Interne klanten kunnen je baas, andere leiders, je eigen medewerkers of bepaalde andere stakeholders zijn. Externe klanten zijn gemakkelijker te herkennen. Onthoud dat externe klanten betalen voor waarde, of waarde ontvangen zonder te betalen en gesubsidieerd worden door betalende klanten, belastingbetalers of donateurs. Maar in de meeste organisaties hebben maar weinig medewerkers direct contact met externe klanten, waardoor ze zich er misschien weinig van bewust zijn dat externe klanten uiteindelijk voor bijna alles betalen. Een goede manier om kostenbewustzijn en inkomstenbewustzijn op te bouwen, is mensen persoonlijke businessmodellen te laten tekenen die zowel interne klanten als externe klanten laten zien — degenen die de rekeningen écht betalen.

Hoe je helpt (waardepropositie)

Dit is het hart van jouw persoonlijke businessmodel. Jouw persoonlijke waardepropositie beschrijft waarom jouw werk belangrijk is voor je klant. Je waardepropositie beschrijft de geleverde benefits in plaats van de uitgevoerde activiteiten. Bijvoorbeeld een huiseigenaar die een nieuw hek wil plaatsen, heeft een reeks gaten op specifieke plekken nodig — ze heeft weinig boodschap aan het graven zelf. Dus de waardepropositie van een tuinman is niet ‘graven’, maar ‘het maken van gaten waar en wanneer de huiseigenaar ze nodig heeft’. Jouw persoonlijke waardepropositie vormt de kern van je professionele identiteit, die later in dit hoofdstuk (van het boek Businessmodellen voor Teams – red) wordt besproken.

Een goede manier om je persoonlijke waardepropositie te vinden, is het beantwoorden van de vraag: Voor het uitvoeren van welke taak ‘huurt’ mijn klant me in? Welk voordeel heeft mijn klant als gevolg van het voltooien van die taak? Bedenk dat benefits vaak immaterieel zijn. Enkele voorbeelden zijn minder risico, vertrouwen in beslissingen, betere reputatie, lagere kosten, klanten aantrekken etcetera. Waardepropositie en klanten zijn de twee belangrijkste delen van jouw persoonlijke businessmodel. Beschrijf de waardepropositie en de klanten en je bent grotendeels klaar — het invullen van de rest van je model is dan niet moeilijk meer. Zorg er alleen wel voor dat jouw persoonlijke waardepropositie overeenstemt met de doelen van jouw team en jouw organisatie!

Bron: Business Modellen voor Teams

Door: Timothy Clark en Bruce Hazen

Het boek: Business Modellen voor Teams

Business Modellen voor Teams helpt je deze problemen op te lossen: met toepassing van dezelfde eenvoudige visuele tools waarmee Business Model Generatie en Business Model You wereldwijd zo populair en succesvol zijn geworden. Sterker, dit boek zou weleens de laatste teamwork-toolkit kunnen zijn die je ooit nog nodig zult hebben!

Reageer op dit artikel