artikel

‘Social media versterken relatie met doelgroep’

Procesmanagement

Philips zet steeds zwaarder in op social media. En met succes, want dat stimuleert de merkbeleving en daarmee de waarde van het merk Philips.

‘Social media versterken relatie met doelgroep’

Dat stelt Thomas Marzano (zie foto), Philips' Global Creative Director Digital Brand Design. In Management Executive van maart/april 2012 staat een interview met hem over het online creëren van gevoelservaringen, het vertalen van ‘Sense and Simplicity' naar de designconcepten voor alle social media die Philips inzet, en de noodzaak die social media krachtig in te zetten. ‘Met social media kunnen ook grote bedrijven als Philips weer een-op-een relaties aangaan met hun klanten.'
Marzano omschrijft zichzelf gekscherend als ‘allround creative digital geek'. Thomas Marzano werd geboren in Italië, groeide daar ook op, en ging in 1991 naar Nederland. Zijn vader, Stefano Marzano, was in die tijd ceo van Philips Design. De liefde voor zowel design als Philips is Thomas Marzano dus met de paplepel ingegoten. Als jongen was hij gek van muziek. Luisteren naar muziek, drummen en gitaarspelen in een band, zo zag hij aanvankelijk zijn toekomst. Toen midden jaren negentig internet definitief doorbrak, ontdekte hij de mogelijkheden van computers en technologie. ‘Ik ging online muziekjes maken voor multimediaproducties, zoals cd-roms en later voor websites. Op internet ontstonden de eerste praatgroepen over online componeren en muziek maken. Die zou je nu als voorloper van social

media kunnen betitelen.' Hij ging geluidstechniek en lichte muziek studeren, zijn interesse verschoof geleidelijk naar zaken als webdesign en interface design, maar muziek was en bleef de hoofdmoot. Die achtergrond vertoont veel parallellen met zijn huidige werk, constateert Marzano nu: ‘Als muzikant heb je een verhaal te vertellen, wil je ervaringen creëren en overdragen op je publiek. Nu, in mijn rol als Philips' Global Creative Director Digital Brand Design, ben ik eindverantwoordelijk voor de Philips-merkbeleving online. Ook nu gaat het om het creëren van ervaringen, niet meer vanuit de muziek, maar vanuit het merk Philips. In mijn werk draait het om gevoelservaringen van onze doelgroepen, zodra ze via websites, apps of social media met ons merk in contact komen.'

Tip
Tweedaagse cursus: 'Rol van procesmanagement in organisatieontwikkeling – Verbeteren en beheersen'.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels