artikel

Winnen machines het van mensen?

Procesmanagement

De ontwikkelingen op IT-gebied gaan zo snel dat de ermee gemoeide veranderingen in de bedrijfsomgeving nauwelijks zijn bij te houden. En dat geldt zeker niet alleen voor de IT-sector, maar voor praktisch alle bedrijfstakken. Wat betekenen de voortdurend verbeterde applicaties bijvoorbeeld voor het personeelsbestand? Welke bedrijfsmodellen passen bij een context waarin computers veel van de bestaande processen, ook de ingewikkelde, kunnen vervangen?

Winnen machines het van mensen?

Dit is een hard feit: veel taken die tot voor kort alleen door mensen konden worden uitgevoerd, kan je nu – met een gerust hart – aan computers overlaten. Welke specifiek menselijke kwaliteiten moet je dan in een businessmodel, waarin computers de dienst lijken uit te gaan maken, nog hanteren? Want we kunnen er echt niet meer omheen: de computer laat zich niet meer terugdringen en is al lang de status van ‘uitvoerder van herhaalde, eenvoudige taken op basis van vaste regels' voorbij. Een goed voorbeeld is de zichzelf besturende auto. Ooit een typisch SF-fenomeen. Niemand had het voor mogelijk gehouden, maar het is zover. Het is mogelijk een met hardware, software, camera's, radar, sensors enzovoort, volgepakte auto zelfstandig aan het verkeer te laten deelnemen. Ja, het gaat voorlopig om een peperduur proefproject van Google, maar wie weet hoe lang (of juist niet) het nog duurt voor nieuwe applicaties een goedkopere uitvoering mogelijk maken. De essentie is dat je een auto beslissingen kunt laten nemen op basis van een voortdurende input van data, bijvoorbeeld van camera's en satellieten, naast eerder verzamelde gegevens, zoals van Google Street View.|
En daar blijft het niet bij. Computers kunnen, onder andere door de zeer sterk toegenomen opslagcapaciteit en netwerkmogelijkheden, nu ook ingewikkelde communicatieprocessen aan. Ook weer zo'n vaardigheid die we tot voor kort aan mensen zouden hebben voorbehouden. Apple's wireless personal assistent Siri maakt een secretaresse (‘office manager') bijna overbodig. Waar houdt dit op?

Lees het hele artikel van  Erik Brynjolfsson (directeur van het Center for Digital Business van het MIT en tevens hoogleraar aan de MIT Managementschool) en Andrew McAfee (onderzoeker en codirecteur van het Center for Digital Business van het MIT) in Management Executive, maart/april 2012.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels