artikel

Van Hooijdonk: ‘Processen blokkeren verandering’

Procesmanagement

‘Processen zijn gewoonten en die vernietigen vernieuwing.’

Van Hooijdonk: ‘Processen blokkeren verandering’

‘Processen zijn fnuikend voor de toekomst van bedrijven.’ Pittige uitspraken van trendwatcher Richard van Hooijdonk (zie foto).

Met een flink team wereldwijd, monitort Richard van Hooijdonk wat er gebeurt in de wereld. Hij kijkt veel naar China, India en Amerika en brengt trends en ontwikkelingen in kaart. Vanuit die positie heeft hij grote invloed op bedrijven en op de politiek. ‘Het tempo waarin organisaties veranderen is zo laag, dat velen bedreigd worden in hun voortbestaan. De enige manier voor mij om die organisaties wakker te schudden is om vanaf de zijlijn te laten zien waar de wereld naar toe gaat. Met enorme kracht en inspiratie probeer ik de mindset van mensen te veranderen’.

Het bedrijf van de toekomst
Dat gaat Richard ook doen tijdens zijn inspiratiesessie op het 10e Jaarcongres Procesmanagement. Hij gaat zijn publiek wakker schudden en meenemen op een reis door megatrends. ‘Ik ga laten zien wat de daadwerkelijke impact zal zijn op mensen. Ik ga het hebben over het voortbestaan van de factor werk. En ik ga een oproep doen om echt aan de slag te gaan, want het gaat niet goed komen als we zo doorgaan.’
Mensen willen wel veranderen, maar weten vaak niet hoe, daarvan is Van Hooijdonk overtuigd. ‘Ik ga ze richting geven door enerzijds een blik te werpen op wat er nu gebeurt, en anderzijds te laten zien wat we kunnen gaan doen. Hoe moet het bedrijf van de toekomst er uitzien? Ik geef een aantal duidelijke richtlijnen waarmee de proces- en kwaliteitsmanager direct aan de slag kan.’

Een pittig gesprek
Niettemin moet de procesmanager zich voorbereiden op een pittig gesprek. ‘Processen blokkeren veranderen en de gewoonte vernietigt vernieuwing.’ Ga er maar aan staan als procesmanager. Gelukkig heeft Richard van Hooijdonk vooral een positieve boodschap, een van kansen en mogelijkheden.
‘Procesmanagers moeten zichzelf gaan herzien. Er ligt een grote toekomst voor procesmanagement, maar niet op deze manier. Er liggen dus volop kansen. De procesmanager moet elke dag leren en zich ontwikkelen. De procesmanager van de toekomst richt zich steeds vaker op technologie, veel meer dan op het managen van mensen. Want de toekomstige werknemer is misschien helemaal geen mens, maar een machine.’

Richard van Hooijdonk zal als eerste key-note spreker optreden tijdens het 10e Jaarcongres Procesmanagement op 19 november 2015 in Burgers’ Zoo Arnhem.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels