artikel

15 typen experts in procesverbetering

Procesmanagement

Procesmanagers opgelet. Er zijn verschillende typen experts in procesverbetering. Ieder met zijn plussen en minnen, maar je hebt elk type procesverbeteraar nodig om een echt expertteam te maken.

15 typen experts in procesverbetering
Je hebt 15 types nodig voor procesverbetering

Procesverbetering: de typen

  1. De toolfreak
    Dit is iemand die gek is op tools als Lean, Six Sigma, A3 enzovoort. Spant zich veel in om tools leidend te maken bij procesverbetering. Maar onder die houding ligt soms de neiging kennis te etaleren.
  2. De doordouwer
    Dit type is ongeduldig en komt al met oplossingen voordat de analyse afgerond is. Vindt analyseren een beetje zonde van de tijd. Kan zich op de achtergrond houden als zijn verbeterplan geen weerklank vindt.
  3. De betweter
    De betweter pretendeert kennis te hebben van alle methoden en technieken voor procesverbetering. Noem een methode en hij zal begrijpend knikken.
  4. De veranderaar pur sang
    Dit type ziet elk verbeterinitiatief vooral als een verandertraject. Is sterk in beïnvloeding en vindt tools veel minder belangrijk dan zijn vermogen tot initiëring van verandering door mensen te enthousiasmeren.
  5. De Power Point maestro
    Deze persoon haalt zijn energie vooral uit powerpoint presentaties. Kan het hele project van a tot z inkaderen met powerpoints.
  6. De denker
    De denker haalt zijn kracht uit het conceptualiseren van het procesverbeteringstraject. Heeft snel door wat er gedaan moet worden. Is minder goed in implementeren en heeft anderen nodig om zijn denken uitgevoerd te krijgen.
  7. De communicator
    Deze persoon zoekt het vooral in het communicatieproces. Kan gedreven vertellen en scoort hoog als het gaat om het verzamelen van relevante gegevens om deze vervolgens snel te verspreiden in de organisatie. Kan neigen tot prediking van het kwaliteitsgeloof.
  8. De data-goochelaar
    Dit is iemand die verzot is op statistische bewerkingen van data. Geef hem wat data en hij gaat er meteen mee aan de slag.
  9. De systeemdenker
    Deze m/v ziet snel de impact van procesverbetering op andere delen van de organisatie en de verbanden met wijdere systemen. Heeft weinig op met tactisch manoeuvreren en wil zich daar niet mee bemoeien.
  10. De uitvoerder
    Deze persoon valt op door een grote actiegerichtheid. Eerst doen, denken komt later.
  11. De adviseur
    Dit is iemand die altijd aan het adviseren is, ook vanuit zijn leunstoel. Vraag hem niet zelf de troepen aan te voeren, maar hoe dit gedaan moet worden.
  12. De trainer
    De trainer ziet het als zijn missie om vaardigheden van mensen te verbeteren. Buiten het klaslokaal voelt hij zich als een vis op het droge.
  13. De fixer
    Dit is iemand die altijd de korste weg neemt naar het resultaat al dan niet via opportunistische relaties met anderen. Is meestal te vinden in de arena van de organisatiepolitiek en niet zo zeer in procesgerelateerde werkzaamheden.
  14. De chroniqueur
    Dit type legt zijn bevindingen graag vast in boeken of artikelen. Stelt zijn observaties over wat er gaande is in teams of organisaties welwillend ter beschikking aan anderen opdat ze ervan kunnen leren.
  15. De stille kracht
    De stille kracht laat het praten aan anderen over. Zijn stilzwijgen wordt vaak voor incompetentie aangezien, maar als je hem goed observeert, zie je hoe kundig hij zijn taken uitvoert.

Meer weten?

Boeken over Procesmanagement

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels