artikel

Lean: van hype naar verbetercultuur, een preview

Procesmanagement

In Lean: van hype naar verbetercultuur onderzoeken de auteurs wat ervoor nodig is om Lean succesvol toe te passen, in het bijzonder in de publieke sector. Een preview.

Lean: van hype naar verbetercultuur, een preview

Als Black Belts Lean Six Sigma hebben we vanuit RONT MC bij vele organisaties Lean (Six Sigma) training mogen geven en projecten mogen begeleiden.

Organisaties binnen (maar ook buiten) de publieke sector investeren tegenwoordig veel in Lean-trainingen. Ze hopen hiermee een cultuur van continu verbeteren te creëren, die uiteindelijk leidt tot een structurele kostenvermindering en een verbetering in de kwaliteit van de dienst die zij leveren. Deze ‘verbetercultuur’ wordt echter vaak niet bereikt.

In ons boek Lean: van hype naar verbetercultuur proberen we daarom handvatten te bieden die helpen bij het creëren van deze verbetercultuur. Hierbij hebben wij geprobeerd om zowel mensen die uit een boek leren aan te spreken, als ook mensen die leren uit de praktijk. Ieder hoofdstuk wordt namelijk afgesloten met een case uit de praktijk.

In dit boek werken wij naar het Lean-transformatiemodel toe dat we hebben ontwikkeld als hulpmiddel voor strategie- en positiebepaling. Het transformatiemodel omvat zeven bouwstenen die organisaties handvatten bieden om toe te werken naar een eigen aanpak en route voor het bereiken van een verbetercultuur.

Eén van de bouwstenen is bijvoorbeeld bouwsteen 4: ‘Op impact en de bedoeling gericht systeem’. Wij stellen dat alle activiteiten binnen een organisatie bij dienen te dragen aan het realiseren van waarde voor de klant. Om dit te kunnen bereiken is het belangrijk om procesgericht te werken binnen de organisatie. Hierbij heeft ieder organisatieproces een input en een output voor een volgende proces óf voor de klant. Hierbij zullen de output van de ondersteunende en besturende processen input moeten vormen voor de primaire processen.

Door de organisatie in te richten op proces (in plaats van op afdeling) kan er beter inzicht gecreëerd worden in de bijdrage van besturende en ondersteunende processen aan de primaire processen. Door procesmanagement toe te passen in een organisatie wordt beter toegewerkt naar één gezamenlijk doel, en zijn er minder ‘eilandjes’ die los van elkaar werken.

Dit wordt bevestigd door de beschreven casus van het UWV, waar de opgepakte verbeterprojecten niet het gewenste effect hadden, ondanks het trainen van vele Green Belts en enkele Black Belts. ‘In 2012 kwamen we tot de conclusie dat er veel Leanprojecten werden uitgevoerd die weinig te maken hadden met het primaire proces’, aldus Martijn Molenaar. Hier kwam verandering in door de Orange Belt training, die door Martijn en zijn collega Master Black Belts ontwikkeld is. Door het volgen van de Orange Belt training heeft inmiddels een grote groep medewerkers binnen UWV de basisprincipes van Lean en procesmanagement geleerd. Op deze manier is het bewustzijn dat zij onderdeel zijn van een groter systeem gestegen en zijn structurele verbeteringen doorgevoerd.

De in de casus beschreven aanpak werkt voor het UWV, maar zoals eerder aangegeven biedt dit geen garantie voor andere organisaties. In ons boek leert u meer over de andere bouwstenen, helpt u een eigen koers te bepalen en biedt u ter inspiratie ook de ervaringen van andere organisaties (zoals Provincie Utrecht en Cordaan). Hiermee kunt u uiteindelijk uw eigen verbetercultuur bewerkstelligen.

Cover Lean: van hype naar verbetercultuurDaniel Niezink, Manon Diepenmaat, Paul van Tiel en Erik Ruijters zijn actief als (senior) adviseur en Black Belt Lean Six Sigma in het domein van de publieke sector. Ze zijn de auteurs van Lean: van hype naar verbetercultuur.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels