artikel

Lean en Agile: de realiteit

Projectmanagement

Na mijn voorgaande blog over fabels, is het tijd voor feiten. Want natuurlijk is het niet zo dat we alleen maar misverstanden horen, veel uitspraken zijn realiteit. De ‘wat’ en het ‘waarom’ is iedereen inmiddels wel duidelijk, daarom lichten we vandaag vier gehoorde opmerkingen uit.

Lean en Agile: de realiteit

#1 ‘Lean en Agile: het is 90 procent transpiratie en 10 procent inspiratie’

Misschien niet de meest positieve associatie die je kunt hebben met Lean en Agile, maar dit is zeker waar. Het gedachtegoed en de theorie zijn vrij eenvoudig, maar de implementatie vraagt veel discipline van iedere betrokkene. In eerste instantie kost dat tijd, maar die investering krijg je later terug. Realiseer je dus goed: het is zweten geblazen.

#2 ‘Met Lean kijk je naar de verspillingen in je organisatie’

Hier word ik blij van, want dit klopt. Althans, dit is één van de middelen uit de Lean filosofie. In een procesanalyse neem je samen met alle spelers in de keten een proces onder de loep en breng je deze in kaart. Deelnemers vinden het ontzettend interessant om deel te nemen aan deze sessies. Er ontstaat inzicht in de hele keten bij alle spelers, wat tot interessante inzichten leidt. Vanuit deze analyse kan gezamenlijk worden bepaald welke stappen waarde toevoegend zijn voor de klant en welke niet. Ook wordt er gekeken naar waar het proces niet stroomt doordat het bijvoorbeeld vaak fout gaat of doordat er veel wachttijd is. Op basis van deze bevindingen kunnen verspillingen stap voor stap worden geëlimineerd. Een mooie uitkomst vind ik wanneer een proces door simpele afspraken sneller, makkelijker en leuker wordt. Want vergis je niet, verspillingen zijn niet alleen zonde van het geld maar het levert ook veel frustratie bij deelnemers op. De overgebleven tijd kan worden geïnvesteerd in het creëren van nog meer klantwaarde. Een geweldige win-win situatie.

#3 ‘Agile kun je vergelijken met een dolfijn in de zee’

Een metaforische omschrijving die misschien niet direct duidt waar Agile voor staat, maar die je geheid bij zal blijven. Een traditionele organisatie kun je namelijk zien als een onderzeeboot. Voor een verbeterproject duikt deze organisatie onder om alle processen in kaart te brengen en de nodige stappen te zetten en verbeteringen voor te bereiden. Na een aantal maanden komt deze symbolische boot boven en wordt er een grote innovatie aan de klant gepresenteerd. Inmiddels zijn de wensen van de klant veranderd of is de omgeving veranderd. Een Agile-organisatie daarentegen kun je vergelijken met een dolfijn. Die komt na elke korte duik boven om bij de klant te toetsen hoe de innovatie wordt ontvangen door de klant en welke feedback er is. Zo heb je zekerheid dat je de juiste kant op gaat en dat het eindproduct in het belang van de klant is.

#4 ‘Ook buiten IT werkt Agile’

Agile vindt zijn historie in de IT-wereld, doordat het werd gebruikt om in kleine stappen software te ontwikkelen. Dit gebeurt nog steeds, zoals voor apps. Maar ook buiten de IT heeft Agile zijn opmars gemaakt. In elke sector waar producten en diensten worden ontwikkeld, kan Agile als basis dienen. Het is een gedachtegoed dat tools biedt om snel en klantgericht te innoveren. Hier vind je meer over de eerste stappen met Agile buiten de IT.

Na mijn blog over de vier fabels over Lean en Agile vind ik het fijn om uit wijden over wat er wel klopt. Lean en Agile dragen wat mij betreft bij aan het geluk van medewerkers en klanten. Een belangrijke voorwaarde is de juiste inzet. Wees dus voorbereid op transpiratie, dolfijnenduiken en veel plezier!

Geschreven door Martine Oegema, Agile manager en coach bij LCG

Boekentips:

 

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels