artikel

Waarde Propositie Ontwerp: Kijken naar wat klanten echt willen

Strategie

Op 25 november a.s. verschijnt de vertaling van nieuwe boek van Alex Osterwalder ‘Value Proposition Design’: Waarde Propositie Ontwerp. Een volgende stap in business model innovatie.

Dit is vijf jaar na het enorme succes van Business Model Generatie, waarvan er wereldwijd 1 miljoen exemplaren zijn verkocht. Waarde Propositie Ontwerp is een volgende stap in business model innovatie: hoe bouw je een business model waar klanten echt op zitten te wachten?

De rol van de klant in je business model
‘Waarde Propositie Ontwerp is altijd al onderdeel geweest van business model innovatie, maar het is goed dat er nu meer nadruk op ligt en zelfs een heel boek over is geschreven’, zegt Patrick van der Pijl, CEO van Business Models Inc. Patrick bracht in 2009 samen met Alex Osterwalder het boek Business Model Generatie op de markt. ‘Bij het Waarde Propositie Ontwerp gaat het om te kijken naar wat klanten echt willen, welk probleem los je nu echt voor hen op, waar liggen hun pains & gains? Je kunt nog zulke mooie business modellen bedenken, als klanten er niet op zitten te wachten, is al het werk voor niets.’

Waarde toevoegen voor de klant
Vanuit Business Models Inc. heeft Patrick sinds 2009 al ruim 300 organisaties geholpen met het innoveren van hun businessmodel. Een aantal van deze cases worden ook gebruikt als voorbeeld in het nieuwe boek van Alex Osterwalder, waarvoor Patrick een van de pre-readers was. ‘Bij het ontwerpen van nieuwe business modellen vergeten organisaties vaak naar hun klant te kijken, het is nog steeds erg intern gericht. Goede ideeën bedenken kan iedereen, maar ideeën die ook echt waarde toevoegen voor de klant zijn al een stuk moeilijker.’ Het boek Waarde Propositie Ontwerp, samen met het Waarde Propositie Canvas, helpt organisaties om op een visuele en gestructureerde manier de klantbehoeften in kaart te brengen en te testen waardoor je een waarde propositie kunt ontwerpen die perfect inspeelt op deze behoeften – met als uiteindelijk doel: een winstgevend business model.

Visuele tool voor strategie en innovatie
Net als Business Model Generatie, is ook dit boek weer visueel vormgegeven. Geen ingewikkelde managementtaal, maar veel visuele weergaven die helpen om complexe vraagstukken overzichtelijk en voor iedereen begrijpelijk te maken. Het Waarde Propositie Canvas is een tool om met je team of organisatie inzicht te krijgen in de klant, een manier om het strategische gesprek hierover aan te gaan, een gezamenlijke taal te spreken en dit uiteindelijk te vertalen naar een nieuw business model.

Book Launch & Masterclass in Amsterdam
Het boek Waarde Propositie Ontwerp werd op 25 november 2014 in Nederland officieel gelanceerd met een 1-daagse masterclass & book launch met Alex Osterwalder. Alex Osterwalder en Patrick van der Pijl gaan dan verder in op het Waarde Propositie Canvas, hoe deze in te zetten is binnen business model innovatie en kan bijdragen aan het ontwerpen van winstgevende en succesvolle business modellen.

Boekentips:

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels