artikel

Kippenvel krijgen van dat ene moment

Strategie

Waarschijnlijk zit ook jouw leven vol met meetings. Zit er een tussen die je is bijgebleven? Waar een aha(!)-moment in zat?

Kippenvel krijgen van dat ene moment

Waar opeens de ogen werden geopend? Een moment waarbij duidelijk een nieuwe weg werd ingeslagen?

Ik heb een aantal van dit soort sessies meegemaakt. Waarbij mensen elkaar opeens vonden, waarbij ze werden aangestoken door een uitdagende missie, kortom: waar verandering handen en voeten kreeg. Als ik er anderen over vertel, krijg ik nog steeds kippenvel.
De wereld om ons heen verandert razendsnel. En aan organisaties de taak om zich aan te passen aan die nieuwe wereld. Maar, zo blijkt ook uit krantenkoppen van de afgelopen tijd, makkelijk is dat niet. OAD failliet, Polaris over de kop, de Free Record Shop dicht. Allemaal bedrijven die de transitie naar de nieuwe wereld niet overleefden.
Het boek Moments of Impact helpt iedereen die voor de uitdaging staat mensen bij elkaar te brengen om te praten over transitie. Over hoe je over je toekomst kunt nadenken. Of je nou een bedrijf bent of non-profitorganisatie. Op een constructieve en creatieve manier. En op zo’n manier dat er ook gevolg wordt gegeven aan de ideeën.

Toen ik auteur Lisa Solomon voor het eerst ontmoette had ik ook zo’n aha-moment. In al die jaren waarin ik interviews hield, congressen presenteerde en rondetafelsessies begeleidde, deed ik dat op een goed ontwikkeld buikgevoel. Uit ervaring wist ik hoe belangrijk het is om keuzes te maken in mensen, locaties, doelen en kaders van een gesprek. En dat voorbereiding het halve werk is.
Maar ik had mijn werk nooit door de lens van design bekeken. Het ontwerpen van een goed gesprek over strategische kwesties. Al jaren was ik daarmee bezig, maar opeens – tijdens een borrel met Lisa – viel het kwartje. Want het mooie aan een ontwerp is: je kan het ontleden, onderzoeken, bijschaven, op zoek naar de ideale vorm.

Een waarschuwing vooraf. Moments of Impact maakt hongerig. Om nog betere sessies te ontwerpen. Op zoek te gaan naar dat ene moment. Waarop je beseft: ‘Dit was een moment van impact.’
Rens de Jong, journalist en gespreksleider Amsterdam (foto: BNR.nl)

Reageer op dit artikel