Voor Leo Koppelaar is eerlijk zijn belangrijk. Dat was voor hem de reden om geen verkoper te willen worden.
In zijn perceptie waren verkopers gladde mensen die praatjes verkopen, niet per se de juiste producten. Voor Leo Koppelaar – tot voor kort commercieel directeur, nu directeur Business Development bij AFAS – is eerlijk zijn belangrijk. Dat was voor hem de reden om geen verkoper te willen worden. Want in zijn perceptie waren verkopers gladde mensen die praatjes verkopen, niet per se de juiste producten. Koppelaar hield ook niet bijzonder van ICT. Als kind van de jaren zestig vond hij dat software mensonvriendelijk was. ‘Tijdens mijn studie in de jaren tachtig leerde ik programmeren met behulp van ponskaarten. Dat was toen ICT voor mij.’ Koppelaar moest het beeld dat hij had van verkopen en ICT bijstellen. Hij werd negentien jaar geleden verkoper en later commercieel directeur bij het toen net gestarte familiebedrijf AFAS Software. En dat heeft hem en het bedrijf veel gebracht. Het ICT-bedrijf dat ERP-software ontwikkelt, is – mede dankzij de inspanningen van Koppelaar – in de afgelopen twee decennia als kool gegroeid. AFAS staat bekend om zijn wij-cultuur. Medewerkers, inclusief de directeur, werken om toerbuurt in de kantine en maandelijks wordt in het huistheater een medewerkersbijeenkomst gehouden over wat goed gaat en wat niet. Koppelaar: ‘Iedereen die bij AFAS werkt, werkt er met plezier. Het bedrijf geeft mensen volop kans om te groeien. Ik zeg altijd: “AFAS is van mij, ik ben alleen niet de eigenaar”.’