artikel

De kracht van pivoterende vragen stellen

Strategie

Door de juiste vragen te stellen kun je je perspectief verbreden – en slimmere beslissingen nemen.

In een snel veranderend businesslandschap moeten executives zowel nieuwe kansen als verborgen risico’s snel kunnen spotten.
Goed strategisch denken en goede strategische besluitvorming vereisen vaak een perspectiefverschuiving, vooral in omgevingen die worden gekenmerkt door onzekerheid en verandering. Wat in het verleden werkte, is misschien niet meer van toepassing in de toekomst. Het kan misschien gevoelens van onbehagen teweegbrengen als je ‘wat als’-vragen over de toekomst stelt, want de antwoorden zijn vaak niet duidelijk. Maar het stellen van zulke vragen dwingt je ook om een stap terug te doen en vraagtekens te zetten bij huidige aannames die verhinderen dat je baanbrekende oplossingen ziet. Dit artikel is gebaseerd op ons nieuwe boek Winning the Long Game: How Strategic Leaders Shape the Future (2014), en richt zich op de kunst van het stellen van ‘pivoterende’ vragen om de strategische besluitvorming te verbeteren. We presenteren zes vragen die executives ertoe aanzetten om bredere perspectieven aan te nemen. Zo willen we stimuleren tot out-of-the-box dialogen die leiders helpen om tot betere keuzen te komen en om sneller innovatieve oplossingen te vinden.
Lees het hele artikel van Paul Schoemaker en Steven Krupp in Management Executive (vertaald en bewerkt uit MIT Sloan Management Review door Ed Kerkman).

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels