artikel

3 essentiële strategielessen

Strategie

Strategieconsultant Stuart Cross interviewde voor zijn boek ‘The CEO’s Strategy Handbook’ topbestuurders van internationale ondernemingen. Hij komt tot drie praktische principes voor strategieformulering en -uitvoering.

1. Maak de strategie concreet
De strategie mag voor de mensen in de organisatie nooit iets abstracts zijn, maar moet tastbaar en concreet gemaakt worden. Stephen Ford (Avon Cosmetics Australia & New Zealand) formuleerde daarom als strategisch doel voor de tienduizenden Avon-vertegenwoordigers om een orderportefeuille te realiseren van jaarlijks 1 miljoen orders.
Orders zijn namelijk voor Avon de primaire drijvers van winstgevendheid en ‘1 miljoen orders’ is als doel makkelijk te onthouden en geeft als concreet referentiepunt veel houvast.

2. Concentreer op hoofdzaken
Laat je niet afleiden door minder belangrijke zaken. Er zijn lange lijsten te maken van plannen, ideeën en maatregelen die de organisatie kunnen laten groeien en misschien best kansrijk zijn.
Maar het topmanagementteam dient nu eenmaal een afweging te maken, knopen door te hakken en tot overeenstemming te komen: dit wel en dat niet. Daarmee worden de hoofdzaken gedefinieerd, waarop alle focus (waar en hoe snel gaan we hoeveel in welke resources investeren?) komt te liggen.

3. Stel prikkelende vragen
Om strategische discussies aan te zwengelen, is het beter om uitdagende vragen te stellen, dan te vertrouwen op alleen gedetailleerde analyses. Ford heeft bij Avon een klein team om zich heen en heeft ervaren dat bij voldoende informatie en gegevens hij kan vertrouwen op hun ervaring en inzichten, mits hij maar vragen blijft stellen, die de verbeelding prikkelen. Om die vragen te kunnen stellen, gaat Ford de werkvloer op om persoonlijke contacten te leggen.
Bron: morgancross.co.uk (vertaald en en bewerkt door Sigma)

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels