artikel

Concurreren in het digitale tijdperk: strategische principes

Strategie

Digitalisering verandert de regels van het concurrentiespel, waarbij zittende ondernemingen grote risico’s lopen om achterop te raken.

CEO’s moeten een paar belangrijke beslissingen nemen over hoe ze de nieuwe strategische uitdagingen aangaan.

Digitalisering is natuurlijk niet nieuw. En wat er momenteel gebeurt, doet in zekere zin misschien denken aan de opkomst van de eerste generatie grote internetondernemingen zo’n vijftien jaar geleden. Toch is de situatie nu heel anders, waarschuwt McKinsey: robuuste aanvallers uit onvermoede hoeken weten ongelofelijk snel te groeien, het vizier te richten op waardevolle segmenten van de waardketen en klanten van gevestigde ondernemingen te kapen.

De onderliggende digitale technologieën van deze nieuwe digitaliseringsgolf zijn inderdaad vaak niet zo gloednieuw, maar ze worden wel op nieuwe manieren gebruikt. Er zijn gigantischere hoeveelheden informatie dan ooit beschikbaar, en de capaciteiten voor de analyse en verwerking van data hebben grote ontwikkelingen doorgemaakt. En door de mobiele revoluties is alles wereldwijd verzamelbaar en toegankelijk. Deze nieuwe technologieën veranderen de strategische context waarbinnen bedrijven opereren grondig: ze veranderen in talloze bedrijfstakken de concurrentiestructuur, de manier van zakendoen en de performance. Het is niet voor niets dat een bank-CEO waar McKinsey mee praatte, aangaf dat zijn bedrijfstak zich momenteel in een transitie bevindt die maar één keer in de 100 jaar plaatsvindt.
Lees het hele artikel uit McKinsey Quarterly, vertaald en bewerkt door Management Executive. Het artikel is geschreven door Martin Hirt en Paul Willmott, beiden directeur van een McKinseys-kantoor.

Reageer op dit artikel