artikel

Waarom Barça zo’n succesvol bedrijf is

Strategie

FC Barcelona hoort niet alleen bij de voetbalgroten der aarde, het is ook een zeer succesvol bedrijf.

Barça is met een waarde van ruim 3 miljard euro de op een na waardevolste sportclub ter wereld. De omzet is ruim 650 miljoen. Wat is Barça’s geheim? Natuurlijk: de topspelers, toptrainers, topfaciliteiten en topsupporters. Maar daaronder ligt iets wezenlijkers, stellen Andres Hatum (Universidad Torcuato di Tella, Buenos Aires) en Luciana Silvestri (Harvard Business School): de identiteit van de club. De identiteit van ons bedrijf vertelt ons wie we zijn. Dat dient twee doelen: het helpt ons wijs te worden uit onze omgeving en het maakt dat we weten hoe te handelen.

De Boerderij
De hoeksteen van Barça’s identiteit is La Masia (De Boerderij), de jeugdopleidingsacademie. De school, die sinds de oprichting in 1979 meer dan 500 topvoetballers heeft afgeleverd, onder wie Lionel Messi en Andrés Iniesta, telt zo’n 85 leerlingen tussen 12 en 18 jaar. La Masia creëert en bewaakt Barça’s identiteit op een paar manieren:
• Als waakhond van Barça’s distinctieve speelstijl en idealen. De club speelt kundig, artistiek, aanvallend voetbal – tika-taka. Passes kunnen geven is daarbij belangrijker dan goed kunnen schieten, slimheid belangrijker dan kracht. Als jong voetballertje was Messi slim maar klein en mager – hij leed aan een acuut groeihormoontekort. Andere clubs vonden het te risicovol om in hem te investeren, Barça zag zijn waarde en ging voor hem. De rest is geschiedenis.
• Als lijm die alles bij elkaar houdt. De school leert voetballers dat teamwork alles is. Er is geen ruimte voor lone stars – ondervonden ook Neymar en Suárez, die bij Barça pas goed gingen voetballen toen ze hun persoonlijke aspiraties hadden losgelaten en in dienst van het team gingen voetballen.
• Als kompas naar de toekomst. Barça opereert in een hectische omgeving waarin de korte termijn allesbepalend is. La Masia houdt ook de lange termijn in zicht. Het duurt zomaar tien jaar voordat een eerstejaarsleerling in het hoofdteam debuteert. Jordi Mestre, die als bestuurslid de jeugdopleiding onder zijn hoede heeft: ‘Als je gedwongen wordt om onmiddellijk resultaat te laten zien, ben je gedoemd. We moeten nederig genoeg zijn om te accepteren dat niet wij de vruchten plukken van wat we nu zaaien maar toekomstige generaties.’
Bron: Harvard Business Review, juni 2015 (vertaald en bewerkt door Management Trends)

Reageer op dit artikel