artikel

Digitale gevoelsanalyse

Strategie

Ze worden al volop gebruikt: softwarealgoritmen die sentimenten oppikken in digitale communicatie.

Digitale gevoelsanalyse

200 miljard mails wereldwijd per dag, honderden miljoenen tweets plus alle tekstberichten: geen mens die het nog kan analyseren. Laat staan op sentimenten. Computers wel. Digitale gevoelsanalyse – al zo’n tien jaar een feit – begon in het markonderzoek. Nu gebruiken grote bedrijven als Accenture, Intel, Twitter en IBM gevoelsanalysesoftware voor interne doeleinden. Bijvoorbeeld om te polsen wat hun werknemers van hun baan vinden. Of om problemen te traceren die bij de jaarlijkse beoordelingsrondes niet boven water komen.

[kopniv1]IBM’s Social Pulse
IBM laat de algoritmen los op zijn eigen interne platform, Connections, beschikbaar voor alle 380.000 IBM-werknemers in 170 landen. Dit platform is een soort Facebook, Dropbox en Wikipedia in één en stelt medewerkers in staat berichten te posten, te reageren op anderen en samen te werken in kleine groepjes. Met de intern ontwikkelde gevoelsanalysetool Social Pulse monitort IBM de inhoud op tendensen en rode vlaggen. Afgelopen jaar kwam de HR-afdeling van IBM er zo achter dat werknemers niet blij waren dat hun prestaties op een curve werden afgezet. Daar hield IBM toen meteen – in realtime – mee op. Anders zou dat maanden hebben gekost, als het via expliciete vraagstelling überhaupt al boven was komen drijven.

[kopniv1]Privacy
Wat vinden we ervan dat onze ziel zomaar wordt blootgelegd? IBM beperkt zijn datamining tot posts en commentaren die binnen het bedrijf worden gedeeld, en blijft verre van mails, chats of andere interacties in privégroepen. Twitter, dat ongevraagd publieke data analyseert op sentimenten, begeeft zich op glad privacy-ijs. De emotie-detectietechnologie staat hoe dan ook nog in de kinderschoenen. Data-interpretatie is nog grotendeels mensenwerk. Maar de toekomst lonkt: Indiase onderzoekers ontwikkelen gezichtsscans die kunnen lezen of je blij, droevig, depri of boos bent. Doel: de productiviteit en prestaties opvoeren.
[bron]Bron: The Atlantic, 29-9-2016

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels