artikel

Management in Singularity

Strategie

Een absolute aanrader zowel wat betreft de inhoud als wat betreft de manier waarop die inhoud wordt gebracht. Singularity is weer zo’n nieuw buzzword. Iedereen heeft het erover, maar niemand weet precies wat het betekent. Dan kan ook wel kloppen want er is ook niet één betekenis. Sommigen menen dat het te maken heeft met […]

Management in Singularity

Een absolute aanrader zowel wat betreft de inhoud als wat betreft de manier waarop die inhoud wordt gebracht.

Singularity is weer zo’n nieuw buzzword. Iedereen heeft het erover, maar niemand weet precies wat het betekent. Dan kan ook wel kloppen want er is ook niet één betekenis. Sommigen menen dat het te maken heeft met het moment waarop computers zich zelf gaan programmeren en verbeteren en wij mensen niet meer nodig zijn. Anderen hebben het over het moment waarop een aantal exponentiële technologische ontwikkelingen samen gaan komen en elkaar wederzijds gaan versnellen. Nog weer andere hebben het over een gemeenschap van toekomstdenkers die een prachtige toekomst voor de mensheid in het verschiet zien liggen.

Al deze denkrichtingen hebben echter één ding gemeenschappelijk. De technologische ontwikkelingen versnellen steeds verder en dit begint steeds meer gevolgen te krijgen voor de manier waarop bedrijven en andere organisaties opereren. En dat is precies waarover het boek Management in Singularity van Tjeu Blommaert en Stephan van den Broek gaat. Hoe kun je als management omgaan met die versnellende versnelling?

Het boek begint met enkele hoofdstukken over de singulariteit en de versnellende technische ontwikkelingen en hun exponentiële gevolgen voor organisaties, voor mensen en voor ons denken. En dan volgen tien, stuk voor stuk, prachtige hoofdstukken waarin zo’n beetje alle recente managementparadigma’s en managementtechnieken tegen het licht van de exponentiële ontwikkelingen worden gehouden. Dat gebeurt op een zeer doordachte wijze.

Kort, krachtig en met waar nodig mooie concrete voorbeelden. Dus zonder al die ‘leuke’ anekdotes en ‘persoonlijke’ ervaringen die veel, vooral Amerikaanse managementliteratuur zo vaak moeten opleuken. De belangrijkste modellen en begrippen worden dan ook nog eens gevisualiseerd in duidelijke figuren en aan het eind van ieder hoofdstuk volgen dan nog enkele confronterende vragen voor een discussie binnen het management van jouw organisatie. In deze prikkelende opzet is duidelijk de ontstaanswijze van het boek te herkennen, de masterclasses ‘Best in Finance’ van de auteurs.

In die inhoudelijke hoofdstukken maken de auteurs aannemelijk dat allerlei oude dogma’s, bijvoorbeeld over schaalvoordelen of planningscycli vaak niet meer opgaan. Zij geven ook alternatieven, ook al geven zij zelf al aan dat er geen simpele oplossingen meer bestaan. Zo sprak bijvoorbeeld het hoofdstuk over ‘tweesporenmanagement’ mij zeer aan. Geen idealistische verreikende vergezichten, maar gewoon ‘down to earth’ inspelen op nieuwe ontwikkelingen, zonder je oude schoenen weg te gooien, voordat je nieuwe hebt.

Natuurlijk zijn er ook wel wat minpuntjes te geven. Op bijna elke bladzijde is een alinea tussengevoegd in een heel groot lettertype waarin nog eens een stukje tekst van die bladzijde wordt herhaald. Waarom? Waarschijnlijk vooral om het boekje toch enige dikte te geven. Verder veronderstelt Management in Singularity bij de lezer wel de nodige kennis van de actuele managementtheorie. Voor wie dat niet heeft, gaat het waarschijnlijk allemaal iets te snel. Maar voor de manager en eindverantwoordelijke met die kennis is dit boek een absolute aanrader. En dat geldt voor managers binnen alle typen organisaties profit en not-for-profit.

Peter van der Wel is futuroloog, auteur en een veelgevraagd spreker over de toekomst en medeoprichter en vice-president van de Dutch Future Society.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels