artikel

Strategische conversaties: moments of impact

Strategie

‘Moments of impact’ (NL-editie) is een boek met een missie: het uitroeien van zoveel mogelijk tijdrovende en energieslurpende strategiemeetings.

Strategische conversaties: moments of impact

De auteurs Chris Ertel en Lisa Kay Solomon geven u tools om er inspirerende en productieve strategieconversaties van te maken, die een blijvende indruk achterlaten. Juist in deze tijd van complexe veranderingen, waarin bedrijven over 5 jaar het grootste deel van hun omzetten behalen met producten die nu nog niet bestaan is het belangrijk om strategiesessies zo effectief mogelijk te laten zijn.

Al direct in de inleiding van het boek Moments of impact werd ik gegrepen door de noodzaak van deze essentiële vaardigheid voor leidinggevenden. Chris Ertel en Lisa Kay Solomon weten waar ze het over hebben. Het hele boek ademt ervaring: niet alleen door de vele gevarieerde praktijkvoorbeelden, maar ook door de makkelijk te volgen stappen om strategische conversaties te organiseren die impact hebben.

Strategische conversaties werken als een vliegwiel op bepaalde momenten in het veranderproces van een organisatie. Ze helpen het ontwikkelproces op gang. Er zijn verschillende bijeenkomsten nodig, omdat in iedere strategische conversatie slechts een doel centraal staat. Dat is ook meteen de eerste van de vijf kernprincipes …

Vijf kernprincipes van strategische conversaties

  1. Definieer je doel
    Volgens de schrijvers zijn er maar drie redenen om een strategische conversatie te voeren: inzicht creëren, keuzes vormen of beslissingen nemen. Welke punten komen aan de orde? Welke veranderingen moeten de mensen tijdens de bijeenkomst doormaken? Bepaal wat de sessie moet opleveren.
  2. Selecteer de deelnemers
    Welke perspectieven wil je aan tafel belichten? Kies daarop ook de deelnemers! Houd ook rekening met mogelijke problemen die deze diversiteit aan tafel met zich mee brengt. Bereid de deelnemers goed voor, geef ze huiswerk.
  3. Kader de vraagstukken in
    Zorg voor focus aan tafel. Zijn er aansprekende voorbeelden, beeldmateriaal of andere vormen voor handen? Hoe kun je blinde vlekken op tafel krijgen of het gezichtspunt zo nodig verbreden of versmallen?
  4. Zorg voor een locatie die toegevoegde waarde levert
    Laat de omgeving inspirerend zijn voor wat je van de deelnemers verwacht. Zorg dat de faciliteiten het proces ondersteunen en passen bij de sfeer en toonzetting van de bijeenkomst
  5. Maak er een onvergetelijke ervaring van
    Zorg voor een eenduidige agenda en goede vervolgafspraken. Gebruik voorbeelden of demonstraties om mensen te laten ervaren en vandaaruit met elkaar te discussiëren. De auteurs halen zelfs de opbouw van verhalen of filmscripts uit de kast om de bijeenkomst zo bijzonder mogelijk te maken.

Een bijeenkomst met impact?

Zelf ben ik het meest geïnteresseerd in dat laatste kernprincipe. Hoe maak je er een bijeenkomst met impact van? Hoe snel vervalt het anders toch weer in een ‘gewone’ vergadering en verlies je het momentum. Zeg nou zelf, het onvergetelijk maken van een bijeenkomst is echt iets anders dan een leuk sausje of hebbedingetje voor erbij…

Het boek laat u veel zelf nadenken over de beste aanpak. In wezen passen ze daarmee de kernuitgangspunten ook in het boek toe. In navolging van Pierre Wack (Shell) laten ze hun verhalen en beelden eerst aansluiten bij de bestaande opvattingen en wat mensen weten. Pas daarna proberen ze het gezichtsveld aan te passen en uit te breiden. Precies op deze manier wordt u door dit boek geleid om ervoor te zorgen dat u strategische conversaties echt anders gaat vormgeven.

Naar mijn idee komt de grootste uitdaging dan nog tijdens de bijeenkomst zelf: hoe gaat u om met de ja-maar-cultuur? Ook daaraan besteden de auteurs een hoofdstuk in het boek. Dat is mooi om te lezen, maar vraagt toch uitstekende communicatieve vaardigheden. Het is toch de kunst om ter plekke de beren van de weg te krijgen en de focus te richten op het met vertrouwen de reis vervolgen.

De laatste 60 bladzijden van het boek bevatten een zogenaamde starterskit. Dat is een compacte samenvatting of checklist, waarmee u zelf aan de slag kan. Daarmee maken ze hun belofte – om u als lezer beter toe te rusten om zelf succesvolle strategische conversaties vorm te geven – meer dan waar.

Marianne Eussen eigenaar van PALET op Managementboek.nl.

attachment-Vakmedianet_Moments_of_Impact-1Het boek: Moments of Impact
Chris Ertel en Lisa Solomon presenteren een eenvoudig, creatief proces dat leiders en hun teams helpt oplossingen te vinden voor hun neteligste problemen. Het fundament zijn tientallen jaren ervaring op het vlak van innovatiestrategie, ondersteund door het allerlaatste sociaalwetenschappelijk onderzoek, tientallen voorbeelden uit het echte leven en interviews met ruim honderd toonaangevende denkers, executives en collega-praktijkmensen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels