artikel

De CEO en het schandaaleffect

Strategie

Bedrijven die een nieuwe executive zoeken voor hun board zijn vaak niet dol op kandidaten uit een onderneming die zich heeft misdragen.

De CEO en het schandaaleffect

Onderzoek onder aanvoering van Boris Groysberg (Harvard Business School) bevestigt dat executives van een bedrijf dat in een schandaal verwikkeld is geraakt daar een prijs voor betalen – óók als zij duidelijk niets met het schandaal te maken hadden.

Hun salaris ligt gemiddeld 4% lager dan dat van gelijkwaardige collega’s. Dus als je van 2004 tot 2008 in de VS als HR-executive voor Volkswagen hebt gewerkt – lang voordat er dieseluitstootnormen waren en ver weg van de divisies die fraudeerden – sindsdien voor een heel andere onderneming hebt gewerkt en nu denkt aan een nieuwe baan, dan heb je een probleem. Een probleem waar je weinig aan kunt doen bovendien.

Door: Eduard Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels