artikel

De manager als rebel with a cause

Strategie

Een van de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van innovatie, organisatie en strategie is designdenken. En dat kan iedereen leren.

De manager als rebel with a cause

Design thinking is hot – zo hot dat inmiddels iedereen er wat anders onder verstaat. De essentie ervan is echter nog steeds hetzelfde: denken en werken zoals designers denken en werken. Patrick van der Pijl – CEO en Strategy Designer van Business Models Inc., dat bedrijven helpt met innovatie en strategie – heeft er een prachtig boek over geschreven: Ontwerp Betere Business. Eric van der Pluijm, Creative Designer bij Business Models Inc. en ontwerper van het boek: ‘Design thinking gaat in de kern om omgaan met onzekerheid. We hebben jarenlang gedacht dat we de wereld konden voorspellen. Niets blijkt minder waar. De ontwikkelingen gaan vandaag de dag zo snel dat markten er morgen ineens volledig anders kunnen uitzien.’

Dat vereist dat bedrijven anders gaan aankijken tegen hoe ze meerwaarde realiseren voor klanten. Van der Pijl: ‘Het is tijd dat bedrijven hun klanten écht leren begrijpen. Dit lukt je niet als je achter je bureau of in je vergaderkamer blijft zitten. Je moet naar buiten, klanten observeren en interviewen en zelf ontdekken waarom klanten jouw product kopen. Waar zit de unieke kracht van jouw bedrijf? Wat maakt dat klanten bij jou kopen en niet bij de concurrent? Je zult zien dat je vaak een heel ander probleem oplost dan dat je zelf dacht.’

Visualisatie
Dat betekent dat je uitgangspunt verandert: je kijkt anders aan tegen je klanten, je concurrenten en je eigen toegevoegde waarde. Hoe kun je nog beter inspelen op de uitdagingen waar je klanten tegenaan lopen? Vandaaruit genereer je ideeën over hoe je met een nieuw businessmodel op die klantwensen kunt inspelen. Deze ideeën hebben dan weer impact op je uitgangspunt, je zienswijze. Dit is de iteratieve kant van designdenken: door meerdere malen dit cirkeltje te doorlopen scherp je je zienswijze steeds verder aan. Daarna maak je een prototype in de vorm van een minimal viable product – en minimaal uitgewerkt product dat het kernprobleem van je klanten oplost. Vaak is een schets al voldoende. Waar het om gaat is dat het prototype geen ruimte laat voor onduidelijkheden. Daarvoor zorg je met visualisatie. Vervolgens laat je klanten reageren op dit prototype, dat op basis van hun feedback stap voor stap wordt verbeterd.

Geen easy ride
In Ontwerp Betere Business wordt het volledige werkproces van designdenken beschreven. Er zijn tools bij gezocht die door vrijwel elke organisatie redelijk eenvoudig te gebruiken zijn. Het boek bevat ook interviews met ontwerpers van zulke tools en met bedrijven die ermee werken. Volgens Van der Pijl is designdenken zowel een mindset als een proces: ‘Het mooie is: de mindset helpt je door de lastige onderdelen van het proces heen. Een nieuw businessmodel ontwerpen is geen easy ride – je zult vaak opnieuw moeten beginnen omdat je inzichten zijn veranderd.’

Ontwerp_Betere_BusinessBron: Boek: Patrick van der Pijl – Ontwerp Betere Business: Nieuwe tools en skills en een frisse mindset voor strategie en innovatie. In samenwerking met Justin Lokitz en Lisa Kay Solomon; design door Erik van der Pluijm en Maarten van Lieshout (Vakmedianet 2016, € 38,50)

 

Door: Eduard Kerkman – Taallijn

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels