artikel

Medewerkers bespioneren om ze vast te houden

Strategie

Bedrijven maken steeds vaker gebruik van geavanceerde analysetechnieken om in een vroeg stadium te weten te komen of medewerkers naar een andere baan uitkijken.

Medewerkers bespioneren om ze vast te houden

Stel je de volgende situatie eens voor. Je krijgt op je smartphone van het bedrijf waar je werkt een bericht van LinkedIn binnen: we hebben acht vacatures gevonden die u misschien interessant vindt. Je bent niet speciaal op zoek naar een andere baan maar kijkt toch even. Een paar minuten later staat je chef aan je bureau: ‘We hebben gemerkt dat je de laatste tijd vaker op LinkedIn kijkt. Dus ik wil met je praten over je carrière en of je hier wel blij bent.’ Zulke Big-brotherachtige taferelen zijn inmiddels geen toekomstmuziek meer. Bedrijven gaan er steeds verder in om te voorkomen dat waardevolle mensen vertrekken. Belangrijke invalshoek is daarbij dat ze graag willen kunnen voorspellen bij welke mensen ze het risico lopen om ze binnen afzienbare tijd kwijt te raken.

Sociale media
Uit onderzoek van CEB blijkt dat er bepaalde momenten zijn waarop mensen wat vaker dan anders nadenken over hun leven zoals het is en beslissen om wat anders gaan doen. Die ‘risicomomenten’ kunnen werkgerelateerd zijn (denk aan jubilea: tien jaar bij het bedrijf). Maar ze hebben soms ook niets met werk te maken: het kan door een verjaardag komen (vooral als iemand 40 of 50 wordt), of bijvoorbeeld een schoolreünie (die je confronteert met waar je staat ten opzichte van je voormalige klasgenoten).

Wat medewerkers doen op hun computers en smartphones (mits van de zaak) kan natuurlijk ook inzicht geven in wat ze bezighoudt en hun intenties. Zit iemand bijvoorbeeld veel op loopbaansites? Sommige ondernemingen analyseren in- en uitcheckgegevens (op kantoor of in de parkeergarage) om patronen te vinden die erop wijzen dat een medewerker elders aan het solliciteren is. Een gespecialiseerd bureau als Joberate monitort in opdracht van bedrijven de sociale-media-activiteiten van medewerkers op aanwijzingen dat zij naar een andere baan uitkijken. Ze achterhalen bijvoorbeeld met wie medewerkers connecties aangaan.

Als je een potentiële afhaker hebt gedetecteerd, kun je het best meteen in actie komen. Bied hem bijvoorbeeld meteen een andere functie aan, voordat hij een wellicht beter aanbod van een ander bedrijf krijgt. Als je namelijk pas naderhand een tegenbod doet, al is het beter dan dat van de concurrent, dan vertrekt 50% van de werknemers binnen een jaar alsnog.

Bron: Harvard Business Review, september 2016

Door: Eduard Kerkman – Taallijn

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels