artikel

Hou eens op met die fouten-fetish

Strategie

Fouten maken is zo hip dat het de laatste tijd wel een doel op zich lijkt. Ten onrechte, vindt de Amerikaanse ondernemer en bestseller-auteur Tim Ferris. Oké: je leert van een fout en dan pas je je product aan. Maar feit blijft dat je de mist in bent gegaan – you fucked up heette dat vroeger, toen fouten maken nog niet trendy was – en dat is niet wat je bij voorbaat wilt. Fouten maken is geen vereiste voor een succesvol bedrijf of een succesvol leven. Leren en itereren wel. In het Silicon Valley-motto ‘fail fast, fail forward’ zou je fail daarom beter kunnen vervangen door itereer, vindt Ferris.

Hou eens op met die fouten-fetish

Dat gênante minimaal levensvatbare product
Nog zo’n heilig huisje uit de agile hoek: als je je niet achteraf een beetje schaamt voor de eerste versie van je product (de minimaal levensvatbare versie, MVP), dan was je te laat. (Denk denk.) Maar nee, ook dat is niet per definitie zo, vindt Ferris. Want met zo’n rudimentair product kun je dan misschien voor de dag komen in de softwareontwikkeling maar niet in élke tak van sport. Denk maar aan een eerste versie van een boek, of van een choreografie. Deze succesformule kun je dus niet zomaar vertalen naar elke branche. Start-ups zouden ook eens met een scheef oog naar militaire successen kunnen kijken – soms kun je ‘de vijand’ wel degelijk met slechts één goed gemikte klap van de kaart vegen. Indicatief: de strategie van marktontwrichters als Uber en CD Baby is nooit veranderd.

Absurde vragen
Een start-uppraktijk die juist méér zou moeten worden ingezet, is het stellen van absurde vragen. Daarmee kom je winnende strategieën op het spoor. Denk in de trant van Google’s fameuze 10x of 100x (geen incrementele verbeteringen van 10% nastreven maar in één keer iets 10 of 100 keer beter willen maken – een principe dat bijvoorbeeld ten grondslag lag aan Gmail, dat destijds 100 keer meer opslag bood dan bestaande producten).

Miljardair en durfinvesteerder Peter Theil vraagt start-ups bijvoorbeeld: en wat als je de doelen uit je businessplan voor over 5 jaar nou eens in 3 maanden uit de grond stampt? Ferris adviseert om elke ochtend tijd vrij te maken om in je eentje een paar pagina’s vol te brainstormen met absurde ideeën. Of lijstjes te maken met de meest absurde dingen die je op dat moment zou kunnen doen (Ferris: bijvoorbeeld je voeten afhakken). 90% is nonsens. Maar als de resterende 10% je in een interessante richting stuurt, dan zou dat een revolutie kunnen ontketenen in je business of je leven.

Bron: Big Think, 14 januari 2017

Door: Yvonne Halink – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels