artikel

Formeel of informeel op social media?

Strategie

Doe je formeel of informeel op social media? Een informele stijl kan zich tegen je keren als je bedrijf onbekend is, maar juist vertrouwen wekken als het publiek je al kent.

Formeel of informeel op social media?

De meeste bedrijven schakelen automatisch over op een informele communicatiestijl op sociale media – spreken mensen aan bij hun voornaam, strooien met onzakelijke termen als ‘chill’ en ‘cool’ enzovoort. Is dat effectief of juist niet? Het is onderzocht door mensen van de Radboud Universiteit en de Université de Liège en het blijkt twee kanten op te kunnen: effectief of averechts. Alles hangt af van hoe vertrouwd de socialmediagebruiker met het merk is.

Uitroeptekens!!

Bedrijven hebben ontegenzeggelijk de neiging om op de popi-jopietoer te gaan zodra ze Twitter of Facebook gebruiken. Soms gaat dat te ver en wordt het te intiem, op het ongeloofwaardige of zelfs beledigende af. En daarmee kunnen bedrijven zichzelf flink in de voet schieten. De onderzoekers deden in hun studie drie experimenten met zowel echte als fictieve merken (die dus echt niemand kende) en zowel formele als informele socialmediastijlen.

Informeel vergroot vertrouwen

Het gebruik van een informele stijl (vol uitroeptekens en emoticons) vergrootte het vertrouwen van gebruikers als ze bekend waren met het merk maar verkleinde het als ze het merk niet kenden.  Dat laatste komt hoogstwaarschijnlijk omdat deze gebruikers het ongepast vinden om zo te worden aangesproken door een ‘vreemde’. Consumenten die je niet kennen, win je eerder voor je met een meer formele en afstandelijke stijl – met volzinnen, correcte interpunctie en veel alstubliefts en dankuwels. Zeg maar: een beetje zoals je op straat een onbekende zou aanspreken.

Bron: Journal of Business Research
Door Ed Kerkman – redacteur Management Executive

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels