artikel

Je verhaal echt doen: Storydoing

Strategie

Veel bedrijven missen een kernachtige en inspirerende basis van waaruit wordt ondernomen, waarop keuzes kunnen worden bepaald en waaraan klanten het bedrijf en haar producten kunnen herkennen. En soms zijn er bedrijven met een goed verhaal, maar zijn ze niet in staat om dat verhaal goed te vertellen of te verzilveren. Daarom bedachten Jan-Peter Bogers en Ron van Gils dat StoryTelling alleen niet volstaat, je moet je verhaal ook echt gaan doen: StoryDoing.

Je verhaal echt doen: Storydoing
Je verhaal moet je doen

StoryDoing voor organisaties is een inspirerend boek voor commerciële en publieke instellingen, waarmee een organisatie haar ondernemend vermogen, ondernemend gedrag, geloofwaardigheid en betekenisgeving kan vergroten. In eenvoudige taal (hun Rotterdamse roots zijn in de zinnen terug te vinden) presenteren de auteurs hun holistische visie, waarin er verbindingen worden gelegd tussen organisatieveranderingen, leiderschap, cultuur, identiteit, marketing en innovatie. En dat begint met een sterk en overtuigend Oerverhaal. Een Oerverhaal is fundamenteel, verbindt heden, verleden en toekomst en is zowel inspirerend als richtinggevend voor de organisatie.

Naast inspirerend is StoryDoing voor organisaties een echt doe-boek. Zo kan de lezer zelf – net als de theorie in het boek – van visie naar actie toe werken. Het zit vol vragen, schrijfsessies en werkvellen waarin je de kern van je organisatie of team onderzoekt en je Oerverhaal beschrijft. Daarnaast zit StoryDoing voor organisaties bomvol praktische hulpmiddelen om je Oerverhaal te gaan vertellen, zowel intern als extern, het toe te passen op je keuzes en acties en het overal in je organisatie te laten rondzingen en uitdragen.

En met het StoryDoing-model kan je alle organisatievraagstukken duiden, bijvoorbeeld: Hoe ga je om met veranderingen in je branche of de maatschappij? Hoe treed je uniek en authentiek naar buiten als organisatie? Hoe zorg je ervoor dat afdelingen niet als losse eilandjes werken, maar samen bijdragen aan de missie en doelen van de organisatie? Kloppen je marketing en je interne cultuur met het Oerverhaal van je organisatie? Passen je diensten en producten bij je Oerverhaal, zou je zaken moeten afstoten of zijn er juist nieuwe dingen interessant om te ontwikkelen?

Zo is StoryDoing in organisaties een boek dat veel belooft, van breed gedragen organisatieveranderingen tot een betekenisvolle ondernemersstrategie. Maar om die belofte waar te maken moet je het boek niet alleen lezen, je moet StoryDoing ook echt gaan doen.

Door: Laurens Molegraaf

Het boek: Storydoing voor organisaties

StoryDoing bevindt zich op het snijvlak tussen identiteit, organisatiecultuur, productontwikkeling en bestaansrecht. Het verbindt deze terreinen en zorgt ervoor dat de eilandjescultuur binnen en buiten organisaties verdwijnt. StoryDoing is een gestructureerde en tegelijk dynamische aanpak om dit te realiseren. Dit boek staat vol werkvormen waarmee je direct aan de slag kunt.

 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels