artikel

Hoe je een strategie tot leven brengt

Strategie

De implementatie van strategieën gaat nogal eens mis – bijvoorbeeld doordat de strategie eigenlijk helemaal geen strategie is.

Hoe je een strategie tot leven brengt
Strategie is vaak een doel

Veel zogeheten strategieën zijn in werkelijkheid doelen, betoogt Freek Vermeulen, universitair hoofddocent strategy and entrepreneurship aan de London Business School. Ze geven niet aan wat de organisatie gaat doen maar waar de organisatie wil uitkomen (zoals ‘We willen koploper zijn in alle markten waarop we actief zijn’). Ook: soms formuleert een bedrijf een verzameling prioriteiten en keuzes die op zich hout snijden maar die samengevoegd geen coherente strategie vormen (Bijvoorbeeld: 1 we willen de operationele efficiëntie vergroten; 2 We willen ons richten op Europa, het Midden-Oosten en Afrika; 3 we stoten business X af). Vier implementatieadviezen van Vermeulen.

Formuleer een samenhangende strategie (= wat je gaat doen)

Een voorbeeld van een heldere verzameling samenhangende keuzes komt van Hornby Railways, de iconische Britse speelgoedfabrikant (van onder andere modeltreinen):

  • perfecte schaalmodellen maken (in plaats van speelgoed), voor
  • volwassenen (in plaats van kinderen),
  • die inspelen op nostalgische gevoelens (van volwassenen aan hun jeugd).

Communiceer ook het waarom

Organisaties zijn geneigd te communiceren wat ze gaan doen. Besteed minstens zo veel tijd aan de logica achter je keuzes. Nog een reden om één samenhangende strategie te formuleren: niemand onthoudt 20 onsamenhangende keuzes. En als je die niet onthoudt, kunnen ze ook niet gedrag beïnvloeden. Communiceer daarom ook het waarom.

Het is niet alleen maar een top-down proces

Implementatie is geen tweetrapsraket (we hebben een strategie, nu gaan we ‘m uitvoeren). Uiteraard heb je een duidelijke, van bovenaf aangegeven richting nodig. Maar die is alleen effectief als je werknemers tegelijkertijd in staat stelt om van onderaf initiatieven te ontwikkelen die binnen de grenzen van je strategische intenties vallen.

Laat de selectie organisch gebeuren

Een gebruikelijke misser: managers kijken naar de initiatieven die werknemers voorstellen als onderdeel van de strategie-uitvoering en pikken eruit wat ze zelf het meest aanspreekt. Ontwikkel een systeem (een objectieve formule) dat de selectie voor managers maakt.

Maak van verandering je eerste natuur

Vaak zetten we ons af tegen verandering, tenzij kristalhelder is dat een alternatief substantieel beter is. Maar die ene perfecte oplossing bestaat niet. Elke keuze heeft voors en tegens. Keer je basishouding om: verander – tenzij kristalhelder is dat de oude manier substantieel beter is.

Bron: Harvard Business Review

Door: Yvonne Halink

Boekentips:

Reageer op dit artikel