artikel

Ondernemersambities voor 2018: jonge hond vs. ervaren ondernemer

Strategie

Extra personeel aantrekken, de internationale markt verkennen en diensten en processen sterk digitaliseren: drie ambities waar de jonge ondernemers in 2018 over dromen, zo blijkt uit onderzoek.

Ondernemersambities voor 2018: jonge hond vs. ervaren ondernemer

Maar liefst een op de vier ondernemers tussen de 18 en 39 jaar is voornemens om naast de nationale markt, ook de internationale markt te verkennen. Naast dat zij hiermee bezig zijn, ziet deze groep ondernemers zichzelf ook binnen een jaar een flinke investering doen om het bedrijf een stap verder te brengen. Jonge ondernemers staan in de startblokken als het gaat om de grootse plannen die zij in 2018 willen realiseren.

Ondernemersambities nemen af met de jaren

Daarentegen blijkt uit ditzelfde onderzoek dat zakenmannen en -vrouwen van 40 jaar of ouder deze ambities in mindere mate hebben. Zo ziet het overgrote deel van de 40-plussers (83 procent) er niets in om met hun bedrijf de internationale markt op te gaan. Ook een grote investering zien ze minder zitten. We zouden kunnen concluderen dat de grote dromen van ondernemers met de jaren minder worden. Zelfstandigen die 40 jaar of ouder zijn hebben al heel wat vlieguren gemaakt in de ondernemerswereld en beschikken over veel kennis. Juist deze kennis kunnen zij inzetten om het bedrijf verder te laten groeien. Het blijft – ook voor de ‘ouderen’ – altijd belangrijk om een strategische visie op de toekomst te ontwikkelen én te behouden.

Prioriteiten verschuiven

Met mijn eigen bedrijf weet ik dat risico’s nemen en ambities hebben horen bij het vak. Wat ik terugzie is dat hoe ouder de ondernemer is, hoe meer hij op safe gaat spelen. Daar zijn verschillende redenen voor. In mijn omgeving zie ik bijvoorbeeld dat de jonge ondernemers vrijgevochten zijn en zich minder gebonden voelen. Zij ondernemen omdat het mag, hebben voor hun gevoel minder te verliezen en durven daardoor meer risico’s te nemen. De 40-plussers ondernemen nog steeds met net zoveel passie als voorheen, maar ze beseffen zich ook dat ze met het nemen van grote risico’s meer te verliezen hebben. En dat kan ik mij goed voorstellen. Veel van hen hebben een gezin en zijn kostwinner. De prioriteiten van deze groep verschuiven en ik zie terug dat deze ondernemers hun tijd heel anders indelen dan ‘de jonge hond’. De plannen die oudere ondernemers namelijk voor hun bedrijven maken, zijn voornamelijk het verhogen van het kapitaal en het digitaliseren van hun processen. Daarnaast is ruim de helft van deze groep (56 procent) helemaal tevreden met hoe de zaken nu gaan, terwijl driekwart van de jonge zelfstandigen graag zowel landelijk als internationaal wil groeien.

Welke ambities ondernemers ook hebben, het is en blijft belangrijk om na te blijven denken over de toekomst. Waar staat de onderneming over een jaar? Is dat aan de andere kant van de oceaan? Of is het voor de onderneming juist belangrijker om eerst alle processen te digitaliseren, zodat hij tijd over heeft om de focus te leggen op andere zaken? Door te beginnen met het besparen van tijd door bijvoorbeeld processen te digitaliseren, blijft er in de toekomst tijd over om alle andere ambities waar te maken!

Door: Jeroen de Wit, CEO bij Teamleader

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels